​Förnybar energi värmer och ljussätter Skidskytte-VM i Östersund

Fjärrvärme värmer publiktält och el från förnybar energi lyser upp Östersunds skidstadion, för både publik och världselit. Jämtkraft sponsrar mästerskapet med energi från skog, vind, vatten och sol.

- Region Jämtland Härjedalen jobbar för att få fler internationella och nationella evenemang till området samt att länet och Sverige ska bli fossilfritt. Vår kärnverksamhet, förnybar energi, är en förutsättning för att lyckas med både hållbara evenemang och ett fossilfritt samhälle, säger Erik Brandsma, vd för Jämtkraft.

Sponsring och samhällsutveckling
Jämtkraft sponsrar världsmästerskapet och Biathlon Events (Svenska Skidskytteförbundets evenemangsbolag) med förnybar el och energi. Jämtkraft är också partner i VM-regionen (World Championships Region 2019) som utvecklar både alpina VM i Åre och Skidskytte-VM i Östersund. Målet med samarbetet inom VM-regionen är att utveckla arrangemang, upparbeta kompetens och erfarenhet för framtida evenemang i regionen.

- Skidskytte-VM i Östersund är unikt! Ett mästerskap i världsklass i vår stad som ger glädje och möjlighet för människor att träffas men som också främjar regional utveckling och som kan vara en bra affär för näringslivet. Jämtkraft vill och ska bidra till samhällsutveckling och företagsamhet, kort och gott att medverka till att Jämtland Härjedalen är ett bra ställe att bo och verka på. Att sponsra Skidskytte–VM är ett sätt att göra det på, säger Erik Brandsma.

Skidskytte-VM visar vägen
Ett idrottsevenemang som Skidskytte-VM är energiintensivt, bland annat genom uppvärmning, ljud och ljus som ska täcka stora områden. Att energiförsörjningen kommer från 100 procent förnybara energikällor gör VM:et i Östersund till förebild inom evenemang.

- Jag hoppas att vi blir en föregångare över hela världen när det gäller hållbara evenemang. Vi visar att vi verkligen tar miljöfrågan på allvar. Samarbetet med Jämtkraft är en nyckelfaktor för att lyckas erbjuda ett hållbart VM, säger Patrik Jemteborn, ordförande för organisationskommittén för Skidskytte-VM 2019.

Skidskytte-VM i Östersund äger rum 7–17 mars 2019. Det är Östersunds andra VM i skidskytte, förra gången staden stod värd för mästerskapet var för tio år sedan, 2008.

Kristina Andersson, kommunikationschef Jämtkraft
kristina.andersson@jamtkraft.se
063- 57 74 72

Patrik Jemteborn, ordförande för organisationskommittén för Skidskytte-VM 2019
patrik.jemteborn@skidskytte.se

Jämtkraft erbjuder hållbara energilösningar utifrån vår verksamhet inom elhandel, elproduktion, elnät och fjärrvärme. Vi har vår hemvist i Jämtland och säljer el till kunder över hela Norden.