​Jämtkraft lanserar unik lösning för att lagra energi i molnet

Östersundbaserade energiföretaget Jämtkraft lanserar en ny och innovativ lösning för att lagra energi från solceller, som helt kan ersätta dyra batteriväggar från till exempel Tesla. För 20 kronor per månad erbjuder Jämtkraft en lösning med dramatisk bättre funktion än batterier.

Den nya tjänsten Dela vattnet är en molntjänst som lagrar elektricitet i stället för digitala bilder och dokument. För en normal villakund kommer tjänsten att kosta 20 kronor per månad. Det kan jämföras med mellan 50 000 och 100 000 kronor som en batteribank för villabruk kan kosta.

Trots prisskillnaden är Dela vattnet en betydligt mer effektiv och mångsidig tjänst.

En avgörande skillnad i funktion mellan en batteribank och molnlagring är att batterierna bara kan jämna ut skillnader i förbrukning under dygnet, det vill säga användaren kan skapa energi på dagen och ta ut den på natten. Ingen befintlig batteriteknik kan lösa problemet med att en solcellsägare producerar mest el på sommaren och använder mest el på vintern.

- Vi gör den gör satsningen eftersom vi vill vara med och utveckla hållbara energilösningar. En av de största utmaningarna, som vi kan lösa med Dela vattnet, är hur el som genereras av solceller ska kunna lagras till tider när behovet är som störst men produktionen är som minst, säger Arne Jansson, Affärsutveckling, på Jämtkraft.

Så fungerar Dela vattnet

Tjänsten bygger på att det finns väldigt mycket vattenkraft i det nordiska elsystemet. Vatten lagras i sjöar och i stora dammar och kan tappas ut när behovet är som störst.

När solen skiner köper Jämtkraft överskottsel från villaägare som installerat solceller. Den elen går in i det nordiska elnätet och gör att man inte behöver tappa ut lika mycket vatten ur kraftverkens dammar för att producera el. På vintern när solen inte skiner lika mycket, men när elbehovet är desto större köper Jämtkraft tillbaka elen från vattenkraftverken och levererar den tillbaka till villaägaren.

Därmed kan man säga att vattenkraften fungerar som ett gigantiskt batteri som lagar elen från sommaren när den produceras till vintern när den konsumeras.

För pressinformation:

Arne Jansson, 070-383 70 40