Nu blir det lättare att resa fossilfritt i Jämtland

Elbilsinfrasturkturen i länet utvecklas och under de senaste tolv månaderna har det byggts sju snabbladdare. Idag finns det totalt 26 snabbladdare i länet och antalet laddbara bilar som är registrerade i länet har ökat från 550 till 700 under de senaste 12 månaderna. Bra möjligheter till smidig laddning av elbilar som inte är registrerade i länet är förstås också en väldigt viktig förutsättning för en fortsatt positiv turismutveckling i regionen.

– Laddstationen i Järpen är en viktig del i arbetet med att göra det enklare för både innevånarna i regionen och tillresta att köra eldrivet och på sätt driva en hållbar utveckling, säger Daniel Danielsson, kommunalråd Åre kommun.

– Vi är såklart väldigt glada och stolta att tillsammans med övriga aktörer kunna bidra till ett enklare och effektivare fossilfritt resande, säger Lena Persson enhetschef Energilösningar Jämtkraft. Med snabbladdare i Ytterån, Trångsviken, Järpen och Åre är till exempel sträckan Östersund-Åre nu väldigt lätt att köra med elbil.

Snabbladdaren ägs av Jämtkraft och ingår i Bee:s nätverk av laddstationer. Bee ägs av Jämtkraft tillsammans med Öresundskraft och Tekniska verken i Linköping och har Sveriges största publika nätverk av laddstationer.

Snabbladdarprojektet i Järpen har genomförts i samverkan mellan Jämtkraft, Region Jämtland Härjedalen, Åre kommun, Årehus, Bee, Johnssons el samt Naturvårdsverket genom Klimatklivet.

Kontaktperson: Anna-Lena Frykman, 063-14 90 97, annalena.frykman@jamtkraft.se

• Jämtland

Jämtkraft erbjuder hållbara energilösningar utifrån vår verksamhet inom elhandel, elproduktion, elnät och fjärrvärme. Vi har vår hemvist i Jämtland och säljer el till kunder över hela Norden.