Nu invigs norra Europas första snabbladdningsstation för elbilar i Östersund

Lördagen den 9 april snabbladdas för första gången Peugeut iOn i Lillänge Köpcentrum i Östersund med ny japansk laddningsteknik som kallas CHAdeMO.

Den nya snabbladdningsstandarden CHAdeMO står för O cha demo ikaga desuka vilket är japanska och betyder “How about some tea” (under tiden du laddar). Att ladda en elbil med nya tekniken tar inte längre tid än att göra i ordning och värma en god kopp te. På en halvtimme laddar den 80 % av kapaciteten och 50 % får du på en kvart.

- Det här är bara det första steget i den utbyggnad av snabbladdning vi ser framför oss under 2011-2012, säger Mikael Hagman projektledare för eltrafik på Jämtkraft. Vi tror möjligheten att snabbladda kan ge människor en större trygghet i användningen av elbilar. Vi tar bort en del av den osäkerhet som kan finnas när det gäller bilarnas räckvidd, fortsätter han.

Anledningen till att Östersund har blivit ett centrum för ny miljöteknik är Green Highway och Jämtkrafts och Östersunds kommuns satsningar på en introduktion av elbilar i regionen.

- Vi är stolta över att få placera Östersund i händelsernas centrum vad gäller framtidens fordonsteknik. Ska vi vara ett vintertestcenter för elbilar krävs sådana här pionjärinsatser, säger AnnSofi Andersson, (s) kommunstyrelsens ordförande i Östersund.

Peugeot iOn är med och snabbladdar
Under invigningen får besökarna provköra sprillans nya Peugeot iOn. Nio bilar finns nu i regionen – samtliga via elbilsprojektet i Östersund där bidrag om 50 00 kr förmedlas till elbilsköpare. Peugeot iOn är 100 procent eldrivna. Först ut i en ny generation av eldrivna fullstora bilar som är smidiga att köra. Peugeot iOn är alltså inte riktade mot modiga föregångare och entusiaster, målgruppen är yrkesförare, allmännyttiga företag och på sikt privatpersoner.

- Det känns väldigt inspirerande att delta som samarbetspartner i detta unika projekt och historiska tillfälle och får förhoppningsvis stort genomslag för användandet av elbilar i Sverige, säger Richard Asplund, ansvarig för Företagsförsäljning på Peugeot Sverige.

Mer information:
Mikael Hagman, 063 14 90 90, 072 272 896 14, mikael.hagman@jamtkraft.se

• green highway
  • laddinfrastruktur
  • elbilar
  • elbil
  • ladda
  • chademo
  • snabbladdning

Green Highway är ett samarbete mellan Östersund, Sundsvall och Trondheim och energibolagen i respektive kommun för att skapa en fossilfri transportkorridor från kust till kust. Vägen ska löpa längs ett förnyelsebart energibälte med satsning på elfordon, laddinfrastruktur, förnyelsebara bränslen, test och utveckling.

Jämtkraft är ett företag inom energibranschen. Vi säljer el till privat- och företagskunder över hela landet. Vår egen elproduktion består av förnybar energi som vattenkraft, vindkraft och bioenergi. Fram till år 2020 avser vi fördubbla vår förnyelsebara produktion. Merparten beräknas komma från vindkraft.

Våra övriga verksamhetsområden är elnät, telecom och värme. Vi är 292 personer som jobbar på Jämtkraft. Bolagets ägare är kommunerna Östersund, Åre och Krokom i Jämtland.