Nu tas Hissmofors nya kraftstation i drift

Jämtkrafts nyaste kraftstation står klar. Bygget av Hissmofors VI påbörjades i mars 2011 och under december 2013 har drifttagningen pågått i omgångar för att nu stå klar.

-  Vi är glada och stolta över att stationen nu står klar. Vi har hållit både tidsplaner och ekonomiska kalkyler, säger Franz Birkl vid Jämtkraft som har varit projektledare för den nya stationen.

Närmare en miljard har investerats i Hissmofors VI. Anledningen till att den gamla station IV behöver rivas och ersättas av en ny station VI är berggrunden som utgörs av svällskiffer. Denna bergart sväller när det kommer i kontakt med syre vilket har medfört att bärande konstruktioner spruckit sönder. Att försöka renovera stationen var inget alternativ och det beslutades att en ny station skulle ersätta den gamla. Den nya stationen är anlagd med ny teknik vilket gör att den inte kommer att påverkas av bergets negativa egenskaper.

-  Att bygga en ny kraftstation i Hissmofors är en del i Jämtkrafts arbete med att säkra sin förnybara elproduktion. Det här är en långsiktig investering som ska bidra till hög leveranssäkerhet för framtidens elmarknad, säger Tommy Borgh chef för elproduktion vid Jämtkraft.

De arbeten som återstår att göra under våren 2014 är plombering och rivning av gamla stationen samt lite markarbeten kring anläggningarna. Efter invigningen 14 juni 2014 så kommer dammen att vara öppen för gångtrafik.

Media hälsas välkomna till pressträff!

Plats: Jämtkrafts lokalkontor Krokom Aspåsvägen 48 (precis brevid Hissmofors kraftstation)
Tid: Fredag den 20 dec kl 10.00

För mer information och vägbeskrivning:
Karin Bodén, pressansvarig Jämtkraft, 063-57 74 72

• östersund