Exporthandbok för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen

Jämtland Härjedalen är en av de större regionerna inom svensk besöksnäring - en region där besöksnäringen är en självklar basnäring. För att öka antalet internationella gäster arbetar Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med regionens destinationer för en ökad exportmognad i Jämtland Härjedalen och i processen har nyligen en exporthandbok publicerats.

I Jämtland Härjedalen är besöksnäringen en basnäring som årligen genererar ca 2,5 miljoner kommersiella gästnätter, varav ca 600 000 är från internationella besökare, omsätter ca 4 miljarder kronor, och skapar ca 5000 direkta helårsarbeten. Med andra ord – Jämtland Härjedalen är en av de mest framstående regionerna inom besöksnäringen i Sverige.

I strategin för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen är export ett av de prioriterade områdena och i regionen har under 2010-2013 exportprojektet Marknadskommunikation och tillgänglighet för tillväxt inom exporterande turismnäring i Jämtlands län drivits av Jämtland Härjedalen Turism tillsammans med destinationerna Lofsdalen, Vemdalen, Funäsfjällen, Åre och Östersund. Bland projektets många aktiviteter inom marknadsbearbetning, affärsutveckling, omvärldsbevakning och produktutveckling har bl a en exporthandbok tagits fram för att ge en gemensam grund att stå på och för att fortsätta driva exportmognaden i Jämtland Härjedalen framåt.

- Vi är duktiga på besöksnäring i Jämtland Härjedalen men för att öka andelen internationella gäster till regionen behöver vi både rätt förutsättningar för att locka hit dem och rätt förutsättningar för att ta hand om dem när de väl är på plats. Det är precis vad vi hoppas exporthandboken skall ge, säger Fanny Hejdström, kommunikatör Jämtland Härjedalen Turism.