Färre gäster i juli i Jämtland Härjedalen

Foto: sandralee.se

Beläggningen på kommersiella boendeanläggningar i Jämtland Härjedalen minskade i juli med 5,6% jämfört med motsvarande månad föregående år. Resultaten mellan de olika kommunerna i regionen skiljer sig emellertid och flera av de mindre kommunerna visar positiva siffror. Gällande antalet norska gästnätter minskar Jämtland Härjedalen i mindre utsträckning i jämförelse med riket som helhet och även i jämförelse med de fyra största länen sett till totalt antal norska gästnätter. De holländska gästnätterna visar en ökning i juli månad.

Att de norska gästerna inte hälsat på oss i Jämtland Härjedalen, eller Sverige, i samma utsträckning som tidigare är något som besöksnäringen som helhet måste följa upp och jobba vidare med. Även om det finns skillnader mellan olika delar av landet och mellan destinationerna i vår region så är värdskapet, dvs att inte bara ta våra norska gäster för givna, och behovet av att utveckla produkten väldigt viktiga frågor. Det räcker inte att bara prata om kronkurs och dålig väderlek, säger Mats Forslund VD Jämtland Härjedalen Turism.

Beläggningen på kommersiella boendeanläggningar i Jämtland Härjedalen (hotell, stugbyar, vandrarhem, camping, förmedlat boende) minskade i juli med 5,6% jämfört med motsvarande månad föregående år. Det totala antalet för juli månad visar 305 348 gn. De siffror som SCB tidigare rapporterat och som visade en minskning på 11% har visat sig felaktiga då en av de större boendeanläggningarna rapporterat in ofullständiga siffror.

Samtliga boendeformer minskar förutom vandrarhemmen, där ökningen var +298 gn (+1%). Hotellen minskade med -7 240 (-8%), stugbyarna -4 577 gn (-17%), förmedlat boende -4 387 gn (-16%), medan campingen minskade med -2 095 gn (-1%).

Trots att Jämtland Härjedalen som helhet minskade i juli har flera av regionens kommuner visat positiva siffror. Bergs kommun (+7%), Krokoms kommun (+3%), Härjedalens kommun (+4%), Bräcke kommun (+26%) och Strömsund kommun (+5) har alla ökat i antal gästnätter.

För Bergs kommun ser man resultat av samarbetet runt Storsjön som i och med projektet Destination Storsjön som drivs av Jämtland Härjedalen Turism tagit nya former och i ökad utsträckning samlat aktörerna i området.

Vi har fått till ett riktigt bra samarbete runt Storsjön nu som bidragit till att gästerna har upptäckt Storsjöbygden, säger Fredrik Åström, Bergs kommun.

Ett annat område som upplevt en bra sommar är Klövsjö. Klövsjö Gårdsbryggeri öppnade i sommar och kompletterar ytterligare Klövsjös profil som ett gastronomiskt guldkorn vilket gör att gästerna stannar en natt längre, avslutar Åström.

Juli månad visar genomgående på en relativt svag utveckling i Sverige. Riket som helhet minskade med 2%, vilket också gäller för Dalarna. Övriga Norrland minskade med 6% och för Värmland landade juli på -3%.

Internationella marknader

Förutom att de svenska gästnätterna (-4%) minskade var det var framförallt den norska (-7%) marknaden som bidrog till den negativa utvecklingen i juli i Jämtland Härjedalen. Noterbart är att den norska marknaden minskat i hela riket med 10% och de fyra största länen sett till totalt antal norska gästnätter minskade samtliga mer än Jämtland Härjedalen (Vä Götaland -13%, Norrbottens län -20%, Värmlands län -10% och Västerbotten län -9%).

Gästnätterna från Holland har under juli månad ökat i Jämtland Härjedalen. Under de tre senaste åren har Jämtland Härjedalen Turism och destinationerna Funäsfjällen och Lofsdalen i samarbete med VisitSweden gjort en kampanj på den holländska marknaden för att locka hit holländska barnfamiljen. Kampanjen har satt avtryck och i Härjedalens kommun har Holland ökat med totalt 4% jämfört med motsvarande månad föregående år.

• juli
  • holland
  • norrmän
  • norge
  • gäster
  • jämtland härjedalen
  • scb
  • statistik
  • gästnätter

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga samverkansplattformen för utvecklingen av regionens besöksnäring och företräder länets besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT är en branschorganisation som samverkar med länets destinationer och turistföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för Regionförbundet Jämtlands län.

Mats Forslund

Managing Director 070-377 25 76