Flygande holländare - direktcharter från Holland

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 14:52 CET

Söndag den 14 februari kl. 15.25 landar det första charterflyget från Amsterdam, Holland, på Åre Östersund Airport. Det blir sammanlagt 5 rotationer, tur- och returflygningar, för Hollandsflyget som dessa söndagar även kommer att hinna en tur till Göteborg.

Varje vinter reser hundratusentals turister till Jämtland Härjedalen och holländare är idag en växande turistgrupp. Holländare reser mycket, gillar Sverige och de produkter vi erbjuder. Natur, vidder, och många olika aktiviteter är något som anses viktigt för holländare när de avgör vart de ska resa. Sverige ses även som ett prisvänligt alternativ.

Åre och Östersund har under flera år jobbat för att locka de holländska gästerna. Östersund är speciellt intressant då holländare är mycket skridskointresserad och staden erbjuder fin åkning direkt från centrala staden. Åre arbetar med sina vinterprodukter och skidåkning som huvudprodukt. Direktflygen är dock gynnsamma för hela regionen och man hoppas på att fler holländare ska få upp ögonen för regionen.

Flyglinjen från Amsterdam har blivit verklighet tack vare ett långsiktigt samarbete mellan
VisitSweden, LFV, Östersund Turist & Kongress, Skistar Åre och Jämtland Härjedalen Turism.

Aktörerna samarbetar sedan 2008 i ett partnerskap, Swedish Åre Östersund, mot den holländska marknaden för att stärka Sverigebilden i Holland, förbättra tillgängligheten och öka antalet besökare till Jämtland. Redan förra vintern började de första kampanjerna att rulla för att skapa nyfikenhet på Östersund och Åre som ett alternativ till Alperna.

Linda Wasell, Skistar Åre, tel. 070-395 62 71

Linda.wasell@skistar.com

Anna Jonsson, Jämtland Härjedalen Turism, tel. 076-846 70 20

Anna.jonsson@jht.se