Gastronomy Day 6 Juli och tv-inspelning av TV4 Mitt Kök i Östersund

Den 3-6 Juli firas Östersund och Jämtland Härjedalens utmärkelse till Creative City of Gastronomy. Matmarknad, utomhusmatlagning, outdoor-aktiviteter, dryckesprovning och matvandring är delar av programmet som besökarna kommer att bjudas på. Under dagarna sänder TV4 Mitt Kök direkt och kommer att göra nedslag ute i regionen hos spännande matpersonligheter och matupplevelser.  Stjärnkocksteamet Lisa Lempke och Tommy Myllimäki lagar mat och Jens Dolk dyker upp och tipsar om drycker.

Lördagen den 6 Juli arrangeras Gastronomy Day då hela Badhusparken blir en kulinarisk upplevelsemarknad med mathantverk, utomhusmat och outdoor-aktiviteter. Även matvandringar runt stan och dryckesprovning med lokala drycker hör till programmet. Östersund i Jämtland Härjedalen är en av få städer i världen som fått utmärkelsen Creative City of Gastronomy och dagen arrangeras för att fira regionens mathantverkare och producenter av absoluta världsklass.

Under dagarna sänder TV4 Mitt Kök direkt och totalt blir det 16 tv-inslag från olika ställen runt om i regionen.

– I tv-inslagen hoppas vi TV4 lyfter fram just kombinationen av vår aktiva naturnära livsstil, fjällnära miljö och fantastiska smaker. Det blir grymt roligt att tillsammans med VisitSweden och TV4 kunna hissa våra matupplevelser och mathantverk, säger Mårten Wikner, JHT, som projektleder satsningen.

- Intresset är stort för senaste årens nya spännande drycker, som också kommer finnas möjlighet att prova på matmarknaden 6 Juli, säger Fia Gulliksson, matinspiratör och Jämtlands matambassadör

Mitt Kök besöker under sommaren några utvalda regioner i Sverige och söker vad som ska representera "Best of Sweden" och "Try Swedish". Det handlar om både råvaror och produkter, men även om turistiska upplevelser baserade runt mat. Under hösten tas matupplevelserna och mataktiviteterna med till London. Jämtland Härjedalen är en av de regioner som tillsammans VisitSweden marknadsför nationen som ett besöksmål för att uppleva och prova nya svenska smaker.