Jämtländsk gastronomi i internationell satsning

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2013 06:04 CEST

I höst ska jämtländska matupplevelser och livsstil lyftas i en internationell satsning och som ett led i detta lanseras den första engelskspråkiga versionen av magasinet Gastronomy.

Jämtland Härjedalen är en viktig pusselbit när Sverige satsar på att skapa uppmärksamhet kring svenska matprodukter utomlands. Svensk mat är hett och intresset för svenska lokalproducerade råvaror och svensk matlagningsteknik är stort. Under senaste året har en kraftig ökning av förfrågningar från internationell media om att besöka länet, våra många matproducenter och våra restauranger märkts av . I höst medverkar länet i ett samarbete med VisitSweden under namnet ”Try Swedish” i London, med tanke om att nästa år gå vidare ut i Europa.

• Jämtland Härjedalen svarar upp mot den globala trenden med efterfrågan på enkla, naturliga, lokala och nya smakupplevelser. Det finns en dragningskraft i kopplingen mellan svenska naturliga råvaror, de kreativa kockarna och de upplevelser som ert län har att erbjuda, säger Ami Hovstadius, projektledare för ”Sverige – det nya matlandet” på Visit Sweden.

• Utvecklingen av en engelsk utgåva av Gastronomy har varit hett efterlängtad berättar Mårten Wikner, projektledare för Gastronomy Jämtland Härjedalen. Han fortsätter:
    Jämtland Härjedalen är en av de främsta matregionerna i Sverige. Vi blir allt mer kända på den internationella marknaden, vårt län gästas i allt större omfattning av matskribenter och nu får vi möjlighet att visa upp våra matupplevelser och vårt mathantverk för såväl inbitna foodies som för turister som helt enkelt gillar bra mat.

Det nya magasinet bygger på kopplingen mellan turism och matupplevelser i vår region samt de unika förutsättningar som länet erbjuder i form av spännande restauranger, mathantverk och outdoormiljöer.

Vi vill gärna berätta mer om den internationella satsningen och välkomnar därför till

Presskonferens Lördag den 6 juli kl. 10.30
Dryckespaviljongen vid Mitt Köks restaurang i Badhusparken, Östersund

Ni får bl a träffa Ami Hovstadius, projektledare på VisitSwedens satsning ”Sverige det nya matlandet” , och Try Swedish, Mårten Wikner samt flera av de lokala mathantverkare som medverkar i magasinet.

För mer information: Mårten Wikner, projektledare Gastronomy Jämtland Härjedalen, 070-37 37 007
Ami Hovstadius, projektledare Sverige – det nya Matlandet, Visit Sweden, 070-999 45 00

Gastronomy Jämtland Härjedalen är en del av jamtland.se. Gastronomy Jämtland Härjedalen lyfter fram alla underbara matupplevelser som finns i regionen.

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga samverkansplattformen för utvecklingen av regionens besöksnäring och företräder länets besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT är en branschorganisation som samverkar med länets destinationer och turistföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för Regionförbundet Jämtlands län.