Linda Wasell blir besöksnäringens spindoctor

För att vår region och våra destinationer ska kunna stärka rollen inom besöksnäringen ännu mer behöver vi vara skarpa i vår marknadskommunikation och för det behövs erfarenhet, kompetens och en förmåga att se var morgondagens kunder finns och hur vi ska nå dem. Av den anledningen får nu Linda Wasell från Åre rollen som kommunikationsstrateg på Jämtland Härjedalen Turism (JHT). Jobbet innebär att i nära samarbete med destinationerna och med stöd av deras kommunikationsplaner tydliggöra hur vi ska nå de målgrupper som vill vara våra gäster.

-Alla är välkomna till Jämtland Härjedalen men vi vet att ju tydligare vi är i vår marknadsföring desto fler nöjda gäster får vi. Vi vet till exempel att mycket av resandet styrs av intresset för olika upplevelser och aktiviteter snarare än av ålder och ursprung och det här behöver vi utveckla och samordna mer mellan vår närings olika aktörer. Det görs mycket bra jobb men vi är övertygade om att vi kan få ut mer av det vi redan gör och för det behöver vi arbeta med strategisk, kreativ och smart kommunikation, säger Mats Forslund VD JHT.

Tjänsten som kommunikationsstrateg, eller spindoctor, ingår i satsningen Turism 2030 som JHT genomför tillsammans med destinationerna Åre, Östersund, Vemdalen, Funäsfjällen och Ragunda med finansiering från destinationerna själva, Region Jämtland Härjedalen och EU via Tillväxtverket. Utvecklad marknadskommunikation är tillsammans med affärsutveckling de två huvuddelarna i satsningen. Linda Wasell, som är född och uppvuxen i Östersund och numer boende i Åre, tillträder den 1 november. Hon kommer närmast från SkiStar och tjänsten som PR-ansvarig.

-Jag är glad och stolt över att ha fått den här utmaningen i en region jag verkligen brinner för. Att få vara med och sprida ordet om dessa starka destinationer och varumärken är en förmån och ett uppdrag jag känner mig enormt inspirerad att ta tag i. Arbetssättet påminner om min tidigare roll. Bland det första jag kommer att göra är att besöka alla destinationer för att lägga upp arbetet på ett sätt som fångar upp både behov och förväntningar, säger Linda Wasell.

För mer information:
Mats Forslund VD Jämtland Härjedalen Turism mats.forslund@jht.se 070-3772576
Karin Grahnlöf Projektchef Jämtland Härjedalen Turism karin.g.grahnlof@jht.se 070-6053767

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga samverkansplattformen för utvecklingen av regionens besöksnäring och företräder länets besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT är en branschorganisation som samverkar med länets destinationer och turistföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för Regionförbundet Jämtlands län.

Mats Forslund

Managing Director 070-377 25 76