Magasinsläpp – Creative Gastronomy, Outdoor Edition

Gastronomiska innovationer och en aktiv, hållbar livsstil är temat för det nya magasinet inom Gastronomy Jämtland Härjedalen. På 144 välfyllda sidor möts läsaren av berättelser från lokala entusiaster som värnar om en kvalitativ livsstil där resurser nyttjas på ett sätt som inte äventyrar dem för kommande generationer. Härliga uteaktiviteter blandas med kreativ matlagning under bar himmel, baserad på de finaste råvarorna från skog, sjö och fjäll.

I Jämtland Härjedalen har kopplingen till naturen sedan länge varit kärnan i den livsstil som finns hos människorna som bor och verkar här. Det är möjligheten att kunna njuta av en fritid fylld av både äventyr och avslappning i en stimulerande och kreativ miljö som attraherar människor från hela världen att besöka och bosätta sig i regionen.

Det fjärde numret i Gastronomy-serien fokuserar på livsstilen i Jämtland Härjedalen och läsaren får följa lokala entusiaster ut i naturen och ta del av deras berättelser om vad som gör det så speciellt att bo i Jämtland Härjedalen. Härliga uteaktiviteter blandas med kreativ matlagning och ett hållbart, modernt sätt att leva och driva verksamhet på.

- För oss är det en självklarhet röra sig fritt i naturen. Det är också en självklarhet att dricka färskt vatten från fjällbäcken vi passerar under löpturen, att fylla skafferiet med svamp och bär under hösten, fiska öring och jaga ripa utan att oroa oss för att råvarorna är förorenade. Något som är få förunnat. Ett smakprov på den livsstil vi har i Jämtland Härjedalen vill vi dela med oss av i det senaste numret av magasinet Gastronomy, säger Mårten Wikner, Jämtland Härjedalen Turism.

Läs magasinet "Creative Gastronomy" online här »

Kreativ Matregion Jämtland

Magasinet har producerat inom projektet Kreativ Matregion Jämtland som är ett samarbete mellan Jämtland Härjedalen Turism, Regionförbudet i Jämtlands län, Torsta AB, LRF, Eldrimner och Östersunds Kommun. Projektet pågår under 2014 och finansieras av LRF, Regionförbundet Jämtland, Östersunds Kommun och Landsbygdsprogrammet. Det långsiktiga målet är att skapa kännedom om Jämtland Härjedalen som Europas mest kreativa matregion.

• livsstil
  • utomhusmatlagning
  • outdoor
  • mathantverk
  • mat
  • jämtland härjedalen
  • creative gastronomy
  • gastronomy

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga samverkansplattformen för utvecklingen av regionens besöksnäring och företräder länets besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT är en branschorganisation som samverkar med länets destinationer och turistföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för Regionförbundet Jämtlands län.