Ny app för fortsatt digitalisering av besöksnäringen

Med den nya appen "Jämtland Härjedalen Sweden" blir besöksmål och sevärdheter lättillgängliga för såväl nationella som internationella besökare. Fylld med information och inspiration, kartfunktioner och väderprognoser samt möjlighet att skapa och dela resrutter i sociala medier tar Jämtland Härjedalen Turism nästa steg i digitaliseringen av regionens besöksnäring.

Många av guldkornen ligger i fjällvärlden där uppkopplingen inte alltid är tillförlitlig. Att applikationen fungerar offline och uppdateras när WiFi är tillgängligt är en efterfrågad möjlighet som gör att informationen även finns tillgänglig ute i naturen, i nedkopplat läge och utan dyra roamingavgifter – något som är speciellt välkomnat av internationella besökare.

Informationen i appen bygger på den databas som drivs av Jämtland Härjedalen Turism och uppdateras av regionens Turistinformationer och Turistcenter. Appen kommer även att vara ett användbart verktyg för de InfoPoints* som finns för att guida besökare rätt.

Applikationens innehåll & funktioner:

• On- & offline funktion
  • Kartor & vägbeskrivningar
  • Platsbaserade sökresultat
  • Aktiviteter
  • Sevärdheter
  • Restips
  • Inspiration
  • Resplaner
  • Väderprognoser
  • Skicka vykort
  • Delning via sociala medier

Ladda hem applikationen i App Store »
Ladda hem applikationen i Google Play »

* Infopoints är en enklare typ av Turistinformation i en del av annan verksamhet, exempelvis  bensinmack, lanthandel, hotellreception etc.

Finansieringen av applikationen kommer bland annat från Turism 2030 som är en gemensam satsning mellan Jämtland Härjedalen Turism och destinationerna Ragundadalen, Vemdalen, Östersund, Åre och Funäsfjällen. Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Jämtland Härjedalen samt deltagande parter.

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med regionens destinationer och turismföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring samt representanter från Region Jämtland Härjedalen.

Linda Wasell

Project Manager +46(0)70-674 74 74