​Pressinbjudan: Jämtland Härjedalen Turism fyller 20 år

Foto: Flatruet, Sveriges högst belägna landsväg, lockar nu som då många besökare till Jämtland Härjedalen.

På hösten 1994 togs initiativet att samla besöksnäringen i Jämtland Härjedalen med målsättning att öka lönsamheten i turismföretagen och skapa nya jobb inom branschen – ett initiativ som resulterade i att den ekonomiska föreningen Jämtland Härjedalen Turism (JHT) startades. I år fyller JHT 20 år vilket firas den 22 oktober med kalas och konferens på Frösö Park i Östersund.

I lokalmedia kunde man hösten 1994 läsa om den nybildade föreningen Jämtland Härjedalen Turism som med gemensamt ansvar för information, marknadsföring och utveckling av de övergripande turismfrågorna skulle föra besöksnäringen i regionen framåt. JHT i sin nuvarande form har idag funnits i 20 år och även om arbetet under årens lopp tagit sig olika uttryck är JHTs huvudsakliga uppdrag idag, precis som vid starten, att stötta destinationsutvecklingen i Jämtland Härjedalen för att skapa en starkare besöksnäring.

Med anledning av jubileet bjuder JHT den 22 oktober in till kalas och konferens på Frösö Park i Östersund. Konferensen som arrangeras på dagen går under namnet Besöksnäringen på Sverigeturné och bakom står Svensk Turism, Arena för Tillväxt, Svensk Handel, Tillväxtverket, Visita och VisitSweden. Syftet är att tillsammans med regioner, kommuner och destinationer göra en kraftsamling för att lyfta besöksnäringen i hela Sverige.

Kvällsakten ägnas åt att fira JHTs 20 år som regional samverkansplattform. Ackompanjerade av Patriks Combo leder moderatorerna Mats Svensson, ordf JHT, och Susanne Pripp, Visita, sällskapet genom en jämtländsk middag. Med kalaset markeras även starten av det stipendium för goda gärningar inom branschen som JHT kommer att instifta.

- Med en turismhistoria som går långt tillbaka i tiden till forbönder och 1800-talets luftgäster är vi stolta över att även ha en av Sveriges äldsta regionala turismorganisationer. Med fokus på att skapa en än starkare struktur för destinationerna i Jämtland Härjedalen och få vårt samlade budskap att nå ut i världen känner vi oss vuxna nog att ta nästa kliv in i framtiden, säger Mats Forslund, VD JHT.

Varmt välkommen!

Mats Svensson, Ordförande JHT
Arne Hafstad, Hedersordförande JHT
Mats Forslund, VD JHT

Ta del av programmet här »
Anmälan från media görs till Fanny Hejdström, JHT

• tillväxtverket
  • svensk handel
  • arena för tillväxt
  • svensk turism
  • visitsweden
  • visita
  • besöksnäring
  • destinationsutveckling

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga samverkansplattformen för utvecklingen av regionens besöksnäring och företräder länets besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT är en branschorganisation som samverkar med länets destinationer och turistföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för Regionförbundet Jämtlands län.

Mats Forslund

Managing Director 070-377 25 76