Storsjöodjuret som turistisk attraktion?

Storsjöodjuret har under 2008 varit i ropet bland annat genom Svenstaviks intresseförenings satsning på undervattenskameror i Storsjön. Att Storsjöodjuret kanske fångades på bild gjorde det evigt aktuella ämnet Storsjöodjuret intressant även i rikspress. Under flera år har det funnits många olika satsningar i Storsjöbygden för att visa detta odjur – en myt eller verklighet.

På fredag den 27 februari arrangerar Jämtland Härjedalen Turism en temadag med Storsjöodjuret i fokus i hörsalen på Jamtli. Hur kan vi utveckla turismen runt Storsjön med hjälp av Storsjöodjuret?

Under dagen presenteras tidigare och pågående projekt, trender och behov för dags turismprodukter samt arrangeras diskussion om hur man på ett effektivt sätt kan sälja denna Storsjöodjuret. Hur man än vrider ämnet är det ju fortfarande endast ett fåtal privilegierade som sett Storsjöodjuret live. Även om det finns, kan vi ju inte garantera möte med odjuret. Men med idéer från Nessie i Skottland, Tomten i Rovaniemi, samt vårt eget storsjöodjur samlar vi kraft och idéer.

Ett 50-tal intresserade medverkar och diskuterar vilka möjligheter och resurser det finns för utveckling, Hur kan Storsjöodjuret utgöra en turistisk attraktion, en reseanledning och produkt?

Välkommen att komma och lyssna och bevaka dagen!

Marianne Tharaldsson, Turismutvecklare Storsjöodjuret, Jämtland Härjedalen Turism
marianne.tharaldsson@jht.se 070-641 07 50

Anna Jonsson, informatör  Jämtland Härjedalen Turism
anna.jonsson@jht.se 076-846 70 20

Pressbilder från hela Jämtlands län hittar du i vår bildbank: http://bildbank.saltstorm.net

Fakta:
Läs mer om Storsjöodjuret: www.storsjoodjuret.com eller se undervattenskamerorna www.storsjoodjuret.nu.

Storsjöodjuret är ett prioriterat område för turismsatsning Turism 2020. Turism 2020 är ett EU-finansierat projekt som Jämtland Härjedalen Turism driver under perioden 2008-2010. Målet med projektet är att vidareutveckla en långsiktigt hållbar turismnäring.

Jämtland Härjedalen Turism
Jämtland Härjedalen Turism ekonomisk förening bildades 1995 och är den drivande, professionella och affärsmässiga plattformen för samverkan i utvecklingen av Jämtlands läns turism. Föreningen verkar som projektorganisation (2008-2010 Turism 2020) för länsgemensamma åtgärder och företräder länets turismbransch i nationella och internationella sammanhang. JHT:s mål är att genom ökad tillströmning stärka länets turistföretag inom alla sektorer, öka antalet arbetstillfällen, affärsmannaskapet bland länets turistföretagare samt stärka det turistiska nätverket i länet. www.jamtland.se

• aktiviteter
  • destinationsutveckling