Turismen i Jämtland Härjedalen omsätter 4,3 miljarder kronor

Foto: Anders Robertsson

Besöksnäringen i Jämtland Härjedalen fortsätter att visa starka resultat när TEM 2013 (Turistekonomiska modellen, Resurs AB) presenteras. 2013 omsatte näringen nära 4,3 miljarder kronor i regionen vilket är en ökning med 202 miljoner kronor från 2012. En bättre vintersäsong med ökad omsättning för liftanläggingar samt en ökning av övernattningar och utlägg per dygn för besökare som bor i privat hyrda stugor och lägenheter är de främsta anledningarna bakom ökningen.

Omsättningen på 4,3 miljarder kronor 2013 innebar underlag för drygt 4 300 årsarbeten. Aktiviteter, främst utförsåkningen, fortsätter att ha stor betydelse för regionen och står för 17% av omsättningen jämfört med riksgenomsnittet på 7%. Försäljningen av liftkort står t ex för 322 miljoner kronor av totalt 725 miljoner för aktiviteter under 2013. Förutom ökade utlägg för aktiviteter har gästernas utlägg även ökat för logi, livsmedel och restaurang medan de minskat något för transport och shopping. Omsättningsökningen innebär också ökade direkta och indirekta skatteintäkter för landsting och kommuner motsvarande ca 60 miljoner kronor.

- Resultatet bekräftar än en gång att det är aktiviteter, och inte minst skidåkning, som är den starka reseanledningen för många av våra gäster. Samtidigt vet vi att den huvudsakliga reseanledningen måste kompletteras med andra aktiviteter, god mat, bra boende och ett gott värdskap för att helheten för gästen ska bli så bra som möjligt och det är glädjande att vi inom alla dessa områden flyttar fram positionerna. Resultatet 2013 är också ett steg i rätt riktning jämfört med de höga målen i den regionala strategin för besöksnäringen fram till 2020 där våra mål för näringens utveckling är högre satta än motsvarande mål på nationell nivå, säger Mats Forslund VD Jämtland Härjedalen Turism.

Nyckeltal turismen i Jämtland Härjedalen 2013

• Inresande och regional turism i Jämtland Härjedalen hade en omsättning på 4,3 miljarder kronor under 2013, en ökning med 202 miljoner från 2012.
  • Av totala omsättningen svarade svenskar för 90% eller 3 846 miljoner kronor och utländska för 429 miljoner.
  • Av totala omsättningen svarade fritidsgäster för 99% av omsättningen jämfört med 85% för Sverige totalt.
  • 10,1 miljoner turistiska övernattningar genomfördes 2013. 9% av dessa, eller 928 321 avsåg utländska gäster.
  • Hyrda stugor/lägenheter var den vanligaste boendeformen med 2,9 miljoner övernattningar.
  • Resultatet blev att 4 300 var sysselsatta 2013 i de branscher som påverkas av turismen.
  • 17% av totala omsättningen, eller 725 miljoner spenderades på aktiviteter, att jämföras med 7% för Sverige totalt.
  • Av utländska övernattningar dominerar Norge för alla boendeformer, exempelvis på camping svarar Norge för 78%.

• tem 2013
  • årssysselsättning
  • aktiviteter
  • resurs
  • turistekonomiska modellen
  • omsättning
  • besöksnäring
  • turismnäring
  • turism

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga samverkansplattformen för utvecklingen av regionens besöksnäring och företräder länets besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT är en branschorganisation som samverkar med länets destinationer och turistföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för Regionförbundet Jämtlands län.

Mats Forslund

Managing Director 070-377 25 76