NYHET! Amarone från Righetti på halvflaska

Nu finns Amarone Classico från Luigi Righetti på halvflaska. Vinet kostar 89 kronor och finns i beställningssortimentet.

Ett mjukt, generöst vin med inslag av russin, plommon, choklad, vanilj och en fin fatkaraktär. En lång eftersmak.Passar bra till rätter av mörkt kött och lagrade hårdostar.

Artikelnummer: 2740
Pris: 89 kronor
Storlek: 375ml
Alkoholhalt: 15%

Vingårdarna ligger på de bästa kullarna i Valpolicella Classico som ger en låg produktion men hög kvalitet. Den leriga jordmånen och den goda positionen gör att solen gynnar druvorna så att de kan ackumulera socker och aromer. I oktober väljs vindruvorna ut. Klase för klase skördas och läggs för att torka i trälådor under minst fem månader, sedan pressar man druvorna lätt innan alkoholjäsning tar vid. Efter det lagras vinet sedan i stora, franska ekfat i 15-18 månader.

Luigi Righetti är en familjefirma från byn Valgatara di Marano i hjärtat av distriktet Valpolicella Classico. Firman har ett grundmurat kvalitetsrykte som framförallt producerar utomordentligt prisvärda viner.

När vi träffade denna familj 1992 så buteljerade man bara 15% av produktionen, resten såldes till andra producenter i distriktet. Nu buteljerar man allt. Sverige är Righettis absolut viktigaste exportmarknad .Gianmaria är idag vinmakare på företaget.