Reklamare och kommunikatör blir retrofanatiker

Pia och Anders Jansäter har under många år arbetat med varumärkesbyggande. För ett år sedan bytte de bana eftersom de är retrofanatiker och har aldrig gillat slit-och släng-kulturen. Hela familjen som dessutom består av tre barn, är retrofanatiker, esteter och älskar att klä om och ta vara på saker. Under 1950- och 60-talet utvecklade formgivare nya, praktiska och nätta möbler, så det var ett naturligt val att fokusera på teak.

Oavsett om det handlar om ett kontor, ett hotell eller en lägenhet så behövs en unik inramning. Både Pia och Anders har stor och bred erfarenhet av varumärkesbyggande och inredningar av olika miljöer där de stått inför skilda utmaningar inom reklam och kommunikation.

Äpplet faller inte långt från äppelträdet
Redan mormor Greta och morfar Nils hade ett gott öga till retro men främst antikviteter. De åkte ner till Frankrikes loppmarknader under 40-, 50- och 60-talen. Med sig tillbaka hade de antikviteter och möbler som de varsamt renoverade för att skapa en unik inredning åt kunder.

Avstampet för gRETRO var en e-shop www.gretro.se som startades av sonen för drygt två år sedan. Hela familjen blev involverad. Anders Jansäter civ. ekonom, reklamare och marknadschef, kände att tiden var mogen för att göra något mer handfast. Pia Jansäter, beteendevetare, kommunikatör och PR-konsult gjorde en loop genom att gå tillbaka till sin estetiska inriktning från gymnasiet för att nu bygga på med utbildningar inom design och inredning.

Hållbara möbler med god kvalitet
Idag läser sonen Systemvetenskap vid Lunds universitet. Pia Jansäter håller på att sakta släppa sin inriktning på PR och kriskommunikation för att så småningom bli inredare för både privatpersoner och företag. Anders sköter butiken samtidigt som han renoverar och klär om. Han letar upp möbler och inredningsdetaljer av olika slag från 50- och 60-talen, främst teakmöbler i god kvalitet. Så pass bra att de går att sälja - igen och igen.

Med möbelvård och renovering värnar gRETRO Design om miljön och bevarar kulturarvet från 1950- och 60-talen. Passionen finns kvar hos både barn och barnbarn. gRETRO Design ger svunna tiders möbler nytt liv!

För mer information, kontakta: Pia Jansäter, info@gretro.se, 0709-83 77 80

Jörgen Ankersgatan 12, 211 45 Malmö Tel: 0708-88 19 37E-post: info@gretro.se