Freedesk från hobby till global framgång

En enkel hobby och ett ambitiöst team har via Kickstarter fram till idag samlat in 156 082 kronor. Med bara 7 dagar kvar tills Kickstarterkampanjen slutar är teamet nära målet 165 000 kronor. Intresset för den höj- och sänkbara skivan har nått rekord på mycket kort tid. Nästa steg är att satsa på serieproduktion och marknadsföring. Efterfrågan var stor redan före lanseringen på Kickstarter eftersom ett 100-tal produkter såldes utan aktiv försäljning. Teamet har också fått ett kvitto på att det är en global produkt med tanke på försäljningen till andra deltar av världen.

Med teamet bakom Stefan Westergård, har Freedesk gjort succé. Det är helt uppenbart att väldigt många kan ha nytta av en enkel, funktionell, estetisk och flyttbar lösning för att kunna stå upp och arbeta. Enligt Runner’s world omintetgör sittandet många av motionens hälsoeffekter. ”Vi springer ifrån sjukdomar – men när vi sitter ner kommer de krypande uppför benen.”

”I Sverige har vi många stora kontor som redan har höj- och sänkbara skrivbord, men så ser det inte ut utomlands.I många länder är det ovanligt eller obefintligt - oavsett storlek eller typ av kontor. Allt fler arbetar delvis hemifrån, där man vill ha en enkel stå-lösning. Den ska vara lätt att ta fram och ta bort samt flytta runt. Även skolor och universitet är en mycket intressant målgrupp”, berättar Stefan.

”Av dem som vi har pratat med och att döma av crowfundingen har många "gått och väntat" på denna produkt. En del har uttryckt det som "jag förstår inte att jag har klarat mig utan denna tidigare”. Det är främst enkelheten, att den är så lätt att flytta, ta fram och ta bort, och att den ser bra ut, som en inredningsdetalj”, säger Stefan Westergård.

Teamet bakom Freedesk har en förväntad försäljning om 10 000 bord per månad, sett på några års sikt. Ett flertal återförsäljare i både Sverige och Europa har visat ett mycket stort intresse. Andra aktiviteter är sociala medier och deltagande i den kommande möbelmässan i Stockholm i februari nästa år.

”I samband med möbelmässan ska vi vara redo att ta emot och kunna leverera beställningar på både hundratals och tusentals bord. Vi ser de första produkterna från Freedesk som början på ett företag som arbetar med en heltäckande produktflora med innovativa produkter som bidrar till det man kan kalla vardagsaktiv hälsa. Produkterna ska vara resurssnåla för att bidra till ett steg i rätt riktning för miljön. Vi ser att väldigt mycket passar in på det vi tycker om att arbeta med - enkla och meningsfulla produkter”, avslutar Stefan Westergård och får medhåll av sitt team.

Fakta om Freedesk
Freedesk väger bara drygt 5 kg och är lätt att flytta runt på arbetsplatsen, i skolan, eller hemma. Ändå är den stabil och tålig. Den höj- och sänkbara bordsskivan kommer i flera färger så att den kan anpassas efter olika förutsättningar. De som satsar via Kickstarter har därför möjlighet att välja mellan 8 olika färger.

Om du vill veta mer: www.thefreedesk.com