Investering i revolutionerande 3D-sensorteknik

BGA Invest blir stor ägare i Acconeer som har utvecklat en strömsnål högprecisions 3D-sensor. Genom tekniken möjliggörs snabba och exakta avståndsmätningar av objekt och miljöer.

”Acconeers teknik kommer att revolutionera sättet som mobila enheter uppfattar sin omgivning”, säger Bengt Adolfsson på BGA Invest, som nu äger 20% av Acconeer. Samtidigt går även ett koreanskt bolag inom mobilindustrin in som delägare i Acconeer.

Acconers 3D-sensorteknik bygger på högfrekventa radiosignaler som möjliggör noggranna mätningar av avstånd. Fördelarna är många jämfört med konkurrerande lösningar såsom infraröda och ultraljudsbaserade sensortekniker. Sensorn är säker, strömsnål och enkel att integrera i nya produkter vilket skapar kostnadseffektivitet.

Sensorn utvecklas av teknikentreprenörerna Mikael Egard och Mats Ärlelid tillsammans med professor Lars-Erik Wernersson, som var deras handledare vid doktorandstudierna vid Lunds universitet. Tillsammans med LU Innovation Systems grundade de Acconeer 2011.

Den globala marknaden för 3D-sensorer beräknas växa med 23 procent per år och omsätta 3,4 miljarder USD år 2020. Acconeers sensor förväntas bli en viktig komponent i smartphones framöver. Idag säljs det årligen ca en miljard smartphones.

”Men tekniken lämpar sig för ett mycket brett område. Smartphones är bara ett av många. Det är en intressant utmaning att identifiera vilket som ska bli Acconeers första applikationsområde”, fortsätter Bengt Adolfsson.

Antalet användningsområden för teknologin är i det närmaste obegränsade, några exempel:

• integrerad i en mobilkamera kan sensorn mäta flera olika djup i bilden och avgöra sko- eller klädstorlek, relevant vid exempelvis on-lineförsäljning
  • robotar kan ges en ökad förståelse för sin omgivning vilket exempelvis kan användas i navigationen för robotdammsugare och drönare
  • identifiering av olika material, exempelvis hitta ett vattenrör eller en elledning bakom en gipsvägg
  • testning av kvalitet vid produktion av känsliga konstruktioner
  • i trygghetssystem kan sensorn bidra med information om rörelse och andningsfrekvens
  • sensorn kan känna av vad som händer runt och inuti bilen

För BGA Invest är detta den första investeringen som görs i ett Ideonbolag sedan bolaget flyttade till Ideon i Lund för två år sedan.

”Vi vill ha en regional förankring och kommersiellt ligger denna investering helt rätt i tiden. Produkten är snart redo för marknaden. BGA Invest kommer att vara en aktiv delägare och bidra med affärs- och marknadskompetens”, säger Bengt Adolfsson.

Kontakt Acconeer: Mikael Egard, mikael.egard@acconeer.com, 0707-608048

www.acconeer.com

Kontakt BGA Invest: Bengt Adolfsson, bengt@bgainvest.se, 0708-490344, www.bgainvest.se