Julvideohälsningar ger skolluncher i Rwanda

Det är bättre att bidra med skolluncher till föräldralösa barn i Rwanda än att skänka onödiga julgåvor till medarbetare och samarbetspartners, anser Jansäter Kommunikation. I jultider klappar hjärtat lite extra för utsatta barn. Många skänker julgåvor till välgörenhet och får då ett julkort med kostsam pappersanvändning och porto. Men med en julvideohälsning utmärker du både dig och din organisation när du vill tacka, för alla nya och gamla samarbeten, eller dina duktiga medarbetare. En film kommunicerar dessutom enklare och snabbare vad du vill ha sagt.

Videohälsning är ett samarbete mellan Jansäter Kommunikation och skolmatsprojektet RobinFood. Tillsammans med Läkarmissionen ser RobinFood till att barnen i Rwanda får sina skolluncher.

Mat och kunskap hör ihop

"Skolmaten är ett effektivt verktyg för kunskap. Maten drar barnen till skolan och ger dem energi för att ta till sig kunskap," säger grundaren av RobinFood-projektet Lars Oredsson.

"Med kunskap vet vi att man kan förverkliga sina drömmar inom utbildning och yrkeskarriär, berättar Pia Jansäter, VD på Jansäter Kommunikation. Vi tycker också det är en ny strålande idé att skicka en julvideohälsning samtidigt som du gör skillnad. Eftersom det visade sig att en av våra anställdas farbror är grundare till RobinFood-projektet kom vi på idén med videon som hälsning. Det ena gav det andra. Vi väljer att ta ställning och översätter vår värdegrund till konkret handling. Vårt företags kommunikation fick plötsligt en själ."

Lätt och enkelt

Jansäter Kommunikation har startat hemsidan videohalsning.se där du kan välja mellan fyra olika julklappar. Utifrån enkla instruktioner laddar du upp din logotyp, bakgrundsfärg och text. Därefter producerar vi din film. Med julvideohälsningen följer en film om barnen i Rwanda. Dessutom lanseras en blogg med ett galleri över sända julvideohälsningar. På bloggen berättar vi löpande om projektet.

Varför videohälsning?

• Du ger en gåva med ett hållbarhetstänk - ingen kostsam pappersanvändning eller portokostnad via julkort och inga onödiga julklappar. Allting sker digitalt!
  • Du ger en gåva som är rätt i tiden. Enligt Cisco kommer 90 % av innehållet på internet nästa år att vara i videoformat. Idag är YouTube världens näst största sökmotor.
  • Du ger en gåva som ger ett föräldralöst barn skollunch. Beroende på vilket paket du väljer mättar du ett eller flera barn under en termin.
  • Med julhälsningen följer också en film som visar var din julgåva går - till barnen i Rwanda.

Det här får du

• Julvideohälsning - video i digitalt format med din julhälsning som du väljer själv och film som visar skolbarnen i Rwanda.
  • Webbknapp med RobinFoods logotyp att använda på din hemsida eller i andra sammanhang.
  • Diplom från Läkarmissionen som ett kvitto, digitalt/print, för din gåva.
  • Omnämnande på sidorna RobinFood.info och videohalsning.se

Du ger inte bara en gåva, du ger en gåva som ligger rätt i tiden och gör en insats för världens barn.

För mer information kontakta:
Pia Jansäter, VD Jansäter Kommunikation AB/videohalsning.se

pia@jansater.se

Lars Oredsson, grundare RobinFood
lars.oredsson@robinfood.info

Fakta om RobinFood

RobinFood är ett skolmatsprojekt vilket från början startades som en viktig insats för världens barn. Samtidigt som barn i Sverige kom iväg på skolresa genom att sälja hushållsprodukter, genererade det skolluncher till föräldralösa barn i Rwanda. Genom ett gott samarbete med Läkarmissionen kan RobinFood garantera att skolluncherna verkligen når fram till de barn som behöver maten mest. RobinFood anser att mat och kunskap hör ihop, precis som vatten och liv. www.robinfood.info.