Nomineringarna till "Bästa nya säkerhetsprodukt"

InCaseIT™ har nominerats till priset The Outstanding Security Performance Awards, OSPA 2016. OSPA-utmärkelser arrangeras i samarbete med säkerhetsorgan och grupper i många länder. Många duktiga företag var kandidater och det norska företaget Pilotech AS var en av de tre som nominerades inom kategorin “Bästa nya säkerhetsprodukt” av OSPA-juryn. Pilotechs verktygslåda består av en digital verktygsplattform med app för effektiv hantering av krisledning och kommunikation.

På konferensen, arrangerad av Næringslivets Sikkerhetsråd, kommer pristagare att utses inom var och en av följande kategorier:

Bästa säkerhetsprodukt

• InCaseIT virtuellt krislokal, Pilotech AS
  • Hiddn Safedisk, Hiddn Security AS
  • Ultrasonic Fuel Sensor, CS Group AS

Bästa offentliga säkerhetsinitiativ

• NSM för publikationen “The City Between Freedom and Security” i samarbete med Bergen Arkitekthøgskole och PST.
  • Statens Vegvesen, for opprettelse av “Seksjon for trafikant- og kjøretøykriminalitet”
  • Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen for å ha tatt initiativet til kartlegging av informasjonssikkerhetskulturen i befolkningen og norske virksomheter.

Framträdande intern ledning för säkerhet

• Bjørn R.Watne i Storebrand,
  • Anders Dahlby Berg i Aker Solutions
  • Kåre Ellingsen i Akershus Fylkeskommune

Framträdande säkerhetsrådgivare

• Joakim Eike Barane, BDO
  • Byggenæringens Landsforening BNL
  • BDO Sikkerhet og Beredskap

Nyckelordet är "enastående arbete"
OSPA är en oberoende organisation med målet att främja säkerhets- och brottsförebyggandearbete. Utmärkelsens syfte är att fokusera på företag vars säkerhetsarbete kan sammanfattas med nyckelordet ”enastående arbete”. Næringslivets Sikkerhetsråd samarbetar med OSPA för att utveckla implementering av OSPA i Norge.

- Vi på Pilotech känner oss mycket hedrade över att InCaseIT ™ har nominerats för denna utmärkelse och accepterats av OSPA-juryn, säger Harald Axelsen, försäljningschef på Pilotech. Vi ser också att detta är ett tydligt bevis på att vi gör rätt saker och att InCaseIT ™ möter marknadens behov av ett bra, modernt, effektivt och användarvänligt krisverktyg. Vi är också tacksamma för den uppmärksamhet det ger oss och Pilotech, för vårt arbete att ge företag och organisationer en tryggare krisberedskap.

Juryn består av följande personer:
• Runar Karlsen, NHO Tjänst
• Øyvind Smedsrød, DSS
• Audun Vestli, COWI
• Jon Sigurd Jacobsen, SOS Security
• Karin Bjørgo Fagersand, Nosif
• Carsten Rapp, NSM

Oberoende och övergripande
OSPA uppmärksammar och belönar företag och privatpersoner inom hela säkerhetssektorn. Tillkännagivandena är tänkta att vara både oberoende och övergripande, och ger en möjlighet för dem som utför enastående säkerhetsarbete, antingen som köpare eller leverantörer, att få erkännande och beröm för sina framgångar.

Årets priskategorier
• Bästa nya säkerhetsprodukt
• Bästa säkerhetsinitiativ offentligt
• Enastående interna ledare

Forskning och samarbete över gränserna

Kriterierna för dessa priser är baserade på omfattande forskning av de viktigaste faktorerna som bidrar till och karakteriserar utmärkt säkerhetsarbete. OSPA-utmärkelser arrangeras i samarbete med säkerhetsorgan och grupper i många länder. Utmärkelserna i Norge delades ut för första gången under säkerhetskonferens 2015 och antalet kandidater har mer än fördubblats under 2016. Konkurrensen har varit mycket stark, och de nominerade som är bland finalisterna kan vara mycket stolta över att ha blivit utsedda.

Genom att forska och standardisera priskategorier och kriterier, ger OSPA:s system en möjlighet för länder att driva sitt eget evidensbaserade OSPA-system samtidigt som det ger en möjlighet att konkurrera på en internationell nivå i framtiden som "World OSPA".

Vinnaren kommer att tillkännages
Årets huvudsponsorer för evenemanget är Finans Norge. Vinnarna inom respektive kategori kommer att tillkännages vid banketten på Säkerhetskonferensen 2016, på Thon Hotel Opera i Oslo, onsdag 21 september.

Om du vill veta mer kontakta:

Morten Køpke

General Manager, Pilotech AS

m:+47 90839100 e: mko@pilotech.no

Frukostmöte den 14/9 med Intressanta föredragshållare och demo av InCaseIT

Pilotech arrangerar, tillsammans med Kriskommunikation.nu/Jansäter Kommunikation, ett frukostmöte i Malmö  07.30-10.30 med välrenommerade talare från företag, frivillig organisationer och kommuner. Krisverktyget InCaseIt kommer att demonstreras.

Anmäl dig direkt via mail: info@jansater.se eller ring Pia Jansäter 0709-83 77 80

Pilotech AS utvecklar och marknadsför krishanteringssystemet InCaseIT. Morten Køpke, flygkapten med 12500 flygtimmar (jaktplan-kommersiella jetplan) har erfarenhet av katastrofhantering och räddningsinsatser samt är utvecklare av det webbaserade krishanteringssystemet IncaseIT som täcker hela krisprocessen i samspel med en nyutvecklad app baserat på modern teknologi, kompetens och erfarenhet.