STOR MANIFESTATION IDAG PÅ STOCKHOLMS CENTRALSTATION FÖR ALLA PSORIASISSJUKA

Stockholm, 28 oktober 2010 – Idag kommer tusentals stockholmare att få en inblick i hur det är att leva med psoriasis. En specialdesignad jacka - fodrad med säckväv - har skapats för att förmedla en känsla av att kroppen är instängd i någonting som kliar, sticker, ger värmekänsla och allmänt obehag. Det tillhör vardagen för dem som har psoriasis, men idag kan alla som passerar Stockholms Centralstation prova jackan och samtidigt möta läkare och patienter som kan berätta hur det är att leva med psoriasis.

Trots att psoriasis är en folksjukdom finns det en stor okunskap kring sjukdomen. Därför genomförs idag en stor manifestation på Stockholms Centralstation. Manifestationen sker i samband med den världsomspännande Internationella Psoriasisdagen som äger rum den 29 oktober. Från klockan 6.30 på morgonen till 19.30 på kvällen kommer alla som passerar Centralstationen att få möjlighet att prova den specialdesignade jackan, som är fodrad med bland annat säckväv. Jackan ska illustrera hur det kan kännas för den som har psoriasis. Det kommer även att finnas möjlighet att tala med läkare, sjuksköterska och personer från Psoriasisförbundet. Dessutom kommer representanter från läkemedelsföretaget Janssen-Cilag, som är arrangör, att finnas på plats och berätta mer om sin nystartade patientsajt www.psoriasis360.se. Under dagen kommer även dansgruppen Awake att göra ett antal uppseendeväckande tolkningar av psoriasis.

Psoriasis är en folksjukdom som många lider av i det tysta. Idag vill vi sätta ljuset på sjukdomen och skapa en ökad förståelse för hur det är att leva med en sjukdom som sätter spår på både insidan och utsidan, säger Mikael Själin, Nordic Medical Affairs Director på Janssen-Cilag.

Ta kontroll över sjukdomen

I Sverige är omkring 250 000-300 000 personer drabbade av psoriasis. Sjukdomen utmärker sig vanligtvis genom fjällande, rodnande, torra fläckar på hud och i hårbotten. De är ofta iögonfallande och bidrar till att många drabbade känner ett utanförskap. Men psoriasis är en så kallad systemsjukdom, vilket innebär att den även påverkar andra organ i kroppen. Det finns till exempel indikationer på att psoriasis är associerad med en ökad risk för att utveckla hjärt-kärlsjukdom. Det finns även en ökad risk för andra immunologiska sjukdomar, så som Crohns sjukdom, ulcerös kolit och multipel skleros1. Undersökningar visar också att personer med psoriasis kan lida av dåligt självförtroende, depression, ångest och sexuella problem2-4. En del upplever att inverkan på livskvaliteten är jämförbar med vid andra kroniska sjukdomar såsom hjärtsjukdomar, högt blodtryck, diabetes och cancer4.

Vi vill hjälpa de som drabbas av psoriasis att ta kontroll över sin sjukdom. Många insjuknar i unga år, mellan 15 och 35 års ålder, och det är jätteviktigt att de får bästa möjliga behandling och så god livskvalitet som möjligt trots sin sjukdom, säger Mikael Själin.

Tips för lindrigare symtom under hösten och vintern

När det blir kallare ute brukar man få sätta på värmen inomhus och det kan göra att inomhusluften blir torr. Om det gör att din psoriasis blir sämre kan du försöka med att:

• Använda en luftfuktare inomhus
  • Sänk värmen på nätterna (kyligare luft är inte lika torr)
  • Se till att du inte är uttorkad genom att dricka mycket vatten
  • Smörja på fuktkrämer medan du fortfarande är blöt efter ett bad eller en dusch och sedan flera gånger under dagen
  • Använda fuktgivande tvålar eller duschgeler och duscha varmt istället för att ligga länge i varma bad
  • Tänka på att skov kan utlösas om du är mycket stressad eller blir förkyld. Ta hand om dig själv och se till att du får tillräckligt med vila, att du äter hälsosamt och tränar på avslappningstekniker såsom djupandning, yoga och meditation. Fråga din läkare om det är lämpligt att du vaccinerar dig mot influensa.

Källa: www.psoriasis360.se

För mer information, vänligen kontakta:

Janssen-Cilag

Mikael Själin

Nordic Medical Affairs Director

msjalin@its.jnj.com

Anna Käll

Public Affairs Manager

akall@its.jnj.com

Schwartz Communications

Anna Vaverka

08-599 085 00

avaverka@schwartzcomm.com

Referenser:

1.       Information från Läkemedelsverket 5:2006

2.       National Psoriasis Foundation. Spring 2007 Survey Panel Snapshot. Available at: http://www.psoriasis.org/NetCommunity/Document.Doc?id=382 Last Accessed on 19 August 2010

3.       National Psoriasis Foundation. Fall 2006 Survey Panel Snapshot. Available at: http://www.psoriasis.org/NetCommunity/Document.Doc?id=379 Last Accessed on 19 August 2010.

4.       Kimball AB, Jacobson C, Weiss S, et al. The Psychosocial Burden of Psoriasis. Am J Clin Dermatol. 2005;6 (6):383-392.

5.       Rapp SR, Feldman SR, Exum ML, et al. Psoriasis causes as much disability as other major medical diseases. J Am Acad Dermatol. 1999;41:401–7.

_________________________________________________________________________________________

Janssen-Cilag är ett världsomspännande läkemedelsföretag som bedriver innovativ forskning inom terapeutiska områden såsom dermatologi, neurologi, onkologi, psykiatri och smärta.  Inom dessa områden har företaget ett flertal marknadsledande produkter, såväl receptfria som receptbelagda läkemedel. Fler än 6000 medarbetare arbetar inom Janssen-Cilag Europa. Mer information finns på www.janssen-cilag.se

• psoriasis