Beslut i Järfälla om tunnelbana och 14 000 nya bostäder

I går godkände kommunfullmäktige avtalet om att bygga tunnelbana och 14 000 nya bostäder i kommunen. Tunnelbaneutbyggnaden blir Järfällas viktigaste utvecklingsprojekt de kommande åren

I januari signerade parterna i Stockholmsförhandlingen 2013 avtalet om utbyggnad av tunnelbanan och ökat bostadsbyggande. En förutsättning för att avtalet skulle bli giltigt var att alla parter i Stockholmsförhandlingen fattade formella beslut om respektive avtal. I Järfälla klubbades avtalet i kommunfullmäktige igår den 3 mars.

Avtalet innebär att tunnelbanan från Akalla förlängs till Barkarby station via Barkarbystaden. Samtidigt ska Järfälla bygga minst 14 000 nya bostäder fram till 2030. Järfälla kommuns medfinansiering av tunnelbanan är beräknad till 800 miljoner kronor som finansieras genom markförsäljning. I avtalet ingår även att Järfälla kommun tar över försvarets mark i området. På så sätt finns det plats för ännu fler bostäder.

– Tunnelbaneutbyggnaden blir Järfällas viktigaste utvecklingsprojekt de kommande åren.  Att Barkarby station kan utvecklas till Stockholm Väst med pendeltåg, regionaltåg, bussar och tunnelbana gör Järfälla till en superpunkt i norra Stockholm. Dessutom kommer 14 000 nya bostäder att byggas i Järfälla till följd av tunnelbaneutbyggnaden, säger Cecilia Löfgreen kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Kontakt

Cecilia Löfgreen, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla kommun. Telefon: 0708-705 705

Emelie Grind, stadsbyggnadsstrateg i Järfälla kommun. Telefon: 08-580 283 93

• kollektivtrafik
  • stockholm väst
  • barkarby
  • tunnelbana

Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 69 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i. Välkommen att mötas i Järfälla!