Fler bostäder och boulevarder i framtidens Jakobsberg

I Jakobsberg finns mycket goda förutsättningar för förtätning för ett attraktivare stadsliv. Genom att bland annat förvandla en överdimensionerad trafikled till stadsgata kan ytterligare 3000-4500 bostäder byggas i området.

Tillsammans med Barkarbystaden räknas Jakobsberg som en av Stockholms regionala stadskärnor och ett kommande nav i nordvästra Stockholm. För att det ska bli verklighet behöver Jakobsberg utvecklas till en levande stadsmiljö med många fler bostäder än idag. Eftersom området har mycket bra kommunikationer, ett väletablerat centrum, men samtidigt är glest bebyggt finns mycket goda förutsättningar.

Ett viktigt syfte med att förtäta Jakobsberg är att bygga bort de barriärer och baksidor som finns i området idag. Istället för stora parkeringsutrymmen och trafikleder kan man skapa ett mer levande stadsrum med 3000-4500 bostäder, butiker, service och mötesplatser.

Järfälla kommun har tagit fram ett nytt utvecklingsprogram för Jakobsbergs centrala delar. Programmet tar upp en mängd olika åtgärder och projekt som på kort och lång sikt bedöms utveckla, stärka och försköna Jakobsberg. Programmet ska nu ut på samråd.

– Det är viktigt att hela kommunen får utvecklas när Järfälla växer. Därför är jag glad att vi nu kan presentera ett utvecklingsprogram som ger centrala Jakobsberg fler bostäder och en mer urban karaktär. Samtidigt skapar vi förutsättningar för att fler unga ska få chans till en egen bostad i Järfälla, säger Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande.

I programmet pekas tre stycken områden ut som framtida utvecklingsområden: Kvarnbacken, Allégatan och Entré Jakobsberg. Kvarnbackenområdet kan utvecklas till en välbesökt stadspark med kringliggande bostäder. Den närliggande Järfällavägen kan då bli stadsgata och koppla samman, istället för att separera, de olika delarna i Jakobsberg. Allégatan, där den överdimensionerade Viksjöleden ligger idag, blir också en boulevard där det även ryms bostäder. Entré Jakobsberg binder ihop området med närliggande Barkarbystaden och Söderhöjden.

Claes Thunblad, kommunstyrelsens ordförande
070-002 33 92, claes.thunblad@jarfalla.se

Emelie Grind, samhällsbyggnadsdirektör
08- 580 283 93, emelie.grind@jarfalla.se

• jakobsberg

Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 71 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i. Välkommen att mötas i Järfälla!