Stora torget i Barkarbystaden invigt och invaderat av drakar

Nu har besökande och boende i Barkarbystaden fått ett nytt torg. Förhoppningen är att det ska fungera som en trygg och vacker plats att umgås på – som ett extra vardagsrum för den framväxande stadsdelen. På plats finns tre drakar som binder ihop nutid med dåtid.

– Ambitionen har varit att skapa ett uppskattat stadsrum med stor trygghetskänsla för de som bor i Barkarbystaden, säger Kerstin Sköld, stadsträdgårdsmästare i Järfälla kommun.

Järfällas första granittorg

Torgets yta består av ljus granit och det är Järfällas första granittorg. Graniten förstärker känslan av trygghet, står för hållbarhet och blir vackrare med tiden,

Bänkar ramar in torget och fungerar som spontana sittplatser – vända både inåt och utåt.

– Vår ambition var att skapa ett ramverk för stadslivet med plats för spontana möten, evenemang och serveringar, samtidigt som platsen bjuder på sinnliga upplevelser och hög komfort, berättar Stefan Rummel på White som är arkitekterna bakom Stora torget.

Drakar glittrar i skyn

Mitt på torget står ett guldglittrande konstverk, tre drakskulpturer, signerad konstnären Fredrik Wretman, och i dungen finns klättervänliga drakägg.

Varför just drakar och drakägg kan man fråga sig? Drakarna knyter an till Barkarbys historia som flygflottilj och kopplar ihop dåtid med nutid. 1913 öppnade Barkarby flygplats, en av Sveriges första flygplatser. 2010 flög de sista planen härifrån men under sin verksamma historia fungerade flygplatsen både för militärflyg och civila flyg. Under perioden som flygflottilj kan jaktflygplanet Draken flugit härifrån. Och inte för inte heter också skulturen ”Dogfight”, som just anspelar på stridsflygplan i närstrid i luften.

- Genom torgets granitgolv, bänkarna och drakskulpturerna får Stora torget en stark, egen identitet och vi hoppas att människor från när och fjärran blir nyfikna och vill besöka den historiska platsen och miljön, säger Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande

Fakta White arkitekter och Fredrik Wretman

Stora torget i Barkarbystaden är designat av White arkitekter, ett av Sveriges ledande arkitektföretag. Deras förslag valdes ut av en jury där bland annat stadsträdgårdsmästare, stadsarkitekt och kultursekreterare från Järfälla kommun deltog.

Fredrik Wretman är konstnären bakom drakskulpturerna och drakäggen. Han är en av Sveriges främsta samtida konstnärer. Till hans mest kända offentliga verk hör skulpturen Body and Soul utanför Södersjukhuset, 0 + 0 = 8 i ån Nissan i Halmstad och bronsbysten Bodhi i ån Viskan i Borås som är utförd som ett självporträtt

Kerstin Sköld, stadsträdgårdsmästare Järfälla kommun,
kerstin.skold@jarfalla.se, tel. 08-580 289 40

Fredrik Wretman, konstnären bakom drakskulpturen och drakäggen,
tel. 070-721 35 58

• kultur & fritid
  • miljö & klimat
  • skola & förskola

Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 71 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i. Välkommen att mötas i Järfälla!