Vernissage och föredrag med Brutus Östling i Jakobsbergs bibliotek

Fotografen Brutus Östling, uppvuxen i Järfälla, visar upp och talar om helt nya bilder i konsthallen på Jakobsbergs bibliotek lördag den 20 oktober. Hans bilder och böcker har prisbelönats och översatts i bland annat USA och Storbritannien, och 2009 fick han tillsammans med författaren Susanne Åkesson Augustpriset för årets bästa svenska fackbok ”Att överleva dagen”.

Det är nu fyra år sedan Brutus Östling senast visade sina bilder i Jakobsbergs Konsthall. Utställningen 2008 var en av de absolut mest välbesökta och lockade en stor publik med intresse för fotografi och fåglar men även en brett intresserad konstpublik.

Brutus Östling är född 1958 och uppväxt i Skälby i Järfälla. 1981 grundade Brutus förlaget Symposion som har kommit att bli ett av landets ledande förlag inom främst humaniora och samhällsvetenskap. Sedan slutet av 90-talet har Brutus mer och mer sysslat med fotografi och är nu fotograf på heltid. Han har tilldelats ett flertal priser, däribland Augustpriset.

Under oktober är det kulturmånad i Järfälla. Kulturmånaden arrangeras för nionde året i rad, i samarbete med det lokala föreningslivet. I år innehåller kulturmånaden över 80 evenemang inom konst, teater, film, litteratur, sång och musik. Kulturmånaden invigdes den 1 oktober i samband med teaterföreställningen "Låt skägget växa".

Mikael Falk, konstansvarig
Telefon: 08- 580 296 74