Abacus förvärvar byggrätt om 100 bostäder

Abacus har av SKANSKA förvärvat fastigheten Förrådet med färdig detaljplan i Sundbyberg. Byggrätten innehåller ca 100 lägenheter i bostadsrätt, hyresrätt och ombyggnad. Fastigheten är belägen vid Bällstaviken och flera av bostäderna kommer att få sjöutsikt. Projekteringen startar under våren och byggstart är beräknad till årsskiftet.

Ombyggnaden består av en kulturskyddad byggnad om cirka 1500 kvm med högt i tak och stora fönster. Byggnaden har tidigare fungerat som elverk och vi söker nu brett efter ny användning för byggnaden. Hyresrättsdelen passar väl in i koncernens strategi att öka takten i byggandet av eget ägda hyresrätter. Målet är att inom några år äga och förvalta minst 1000 hyresrätter och studentbostäder. Koncernen äger nu, eller har i planarbete över 700 bostäder för egen förvaltning.

– Vi är i en tillväxtfas och söker aktivt efter fler projekt. Förhoppningsvis kan vi presentera fler liknande förvärv och markanvisningar under året, säger Josa Lundbäck, VD för Abacus. De bostadsmiljöer Abacus utvecklar och bygger hör till de mest attraktiva i Stockholmsområdet. Inflyttning pågår nu i Kv. Storseglet vid kajen i Henriksdalshamnen och under hösten byggstartar ett mindre projekt på Södermalm med fri utsikt över Lilla Blecktornsparken. Dessutom driver Abacus planarbeten just nu i Nockeby, Södra Ängby, Duvbo, Årstafältet, Tallkrogen samt ett högt hus med studentlägenheter på Östermalm.

Järntorgetkoncernen är verksamma i Stockholms län inom byggnation, projektutveckling av bostäder samt förvaltning av egna fastigheter. Bolaget har över 1700 bostäder i projektportföljen och producerar fler än 300 vackra, funktionella, moderna bostäder per år i egen regi samt åt externa beställare. I koncernen ingår helägda dotterbolag så som Järntorget Bostad, Järntorget Bygg, Järntorget Fastigheter samt Abacus.