Jetshop investerar i Keycrunch

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2014 09:11 CET

Jetshop, Nordens ledande leverantör av e-handelssystem, gör en strategisk investering i Keycrunch. Keycrunch är ett nystartat mjukvarubolag inom annonseringsteknik. Jetshop är sedan 2013 återförsäljare av mjukvarusystemet som Keycrunch utvecklat, och har efter en lyckad start på samarbetet valt att investera i bolaget. I investeringsrundan deltar även affärsängeln Magnus Emilson, delägare i Jetshop och tidig investerare i TradeDoubler.

- Vårt samarbete med Keycrunch började i slutet av förra året och vi har redan hunnit imponeras. Deras automatiserade mjukvarutjänst gör det snabbt och enkelt för våra webbhandlare öka sin försäljning via Google AdWords med enastående resultat. Keycrunch mjukvara är redan en viktig del i vårt utbud av digitala marknadsföringstjänster tillsammans med våra Retargeting tjänster, säger Christian Zanders, VD för Jetshop.

Keycrunch mjukvara är sedan 2013 helt integrerad i Jetshops plattformar och finns tillgänglig för alla kunder som använder e-handelssystemen Jetshop Commerce och E-butik. Mjukvarutjänsten är även kompatibel med övriga e-handelssystem på marknaden.

- Jag kom i kontakt med grundarna tidigt och imponerades redan då av deras driv, kompetens och internationella erfarenheter. Jag är därför inte förvånad över produkten som dom har byggt eller att dom redan har kunder som ICA Maxi Special och MQ, säger Magnus Emilson, delägare i Jetshop och tidig investerare i TradeDoubler.

- Jag ser Jetshop och Magnus Emilson som starka investerare med relevant kompetens och lång erfarenhet. Min förhoppning är att det nya samarbetet ska underlätta bolagets fortsatta tillväxt och att vi tillsammans ska förbli den självklara partnern för webbhandlare som vill lyckas, säger Alan Zabihi, VD för Keycrunch och tidigare anställd på Google.

Jetshop utvecklar och marknadsför det ledande e-handelssystemet Jetshop Commerce. I Jetshops leverans ingår förutom de ledande tekniska tjänsterna för e-handel även webbdesign, affärsutveckling och rådgivning för att vidareutveckla affären på Internet. Jetshop grundades 2003 och har snabbt vuxit till den största leverantören av skräddarsydda butiker i Skandinavien. Cirka 3 000 företag använder i dag Jetshop Commerce med en samlad årsomsättning på ca 1 miljard SEK via Internet. I november 2010 utsågs Jetshop för tredje året i följd till ett av Sveriges snabbast växande teknologiföretag av Deloitte vid Sweden 2010 Technology Fast50. Jetshop har även belönats som ett av Europas 500 snabbast växande teknologiföretag i Deloitte EMEA 500 under 2009 och 2010.