Rikard Andersson, CCO Jetshop

Pressmeddelande -

Jetshops digitala strategi skapar ökad tillväxt och starkare kundbas – trots årets oroliga läge

Under vårens svåra månader har Jetshop fortsatt öka sin kundbas och förädla sitt varumärke. Deras strategi? Effektiva möten på distans, snabb plattform och ständigt uppdaterade insikter om kundbeteenden och köpvanor.

Jetshop har inte låtit den stormiga våren sätta stopp för deras starka tillväxthistoria. Istället har mer energi lagts på digitala strategier samt anpassning efter slutkunders och återförsäljares förändrade behov. Deras progressiva taktik har lett till bland annat nya kundavtal med 8848, Galvin Green och Sportmann.

Flexibilitet som framgångsrecept

För Rikard Andersson, CCO på Jetshop, beror framgången på en djupare förståelse för marknaden. Han menar att man, i tider av accelererande förändring, behöver hitta nya positioner och uppdaterade lösningar för att frigöra varumärken från onödiga kostnader.

”Vår erfarenhet är att de som lyckas bäst har investerat i varumärke, kundrelation och i det som utvecklar affären. Många andra fastnar i kostnadsdrivande delar med komplex IT-arkitektur, kostsamma versionsuppdateringar, och dyra konsultarvoden. Väljer man istället en modern SaaS-plattform blir man mer snabbrörlig. Det här frigör resurser för att fokusera på det som verkligen ger varumärken en relevant edge. Detta kan till exempel handla om pixelperfekt design som harmoniserar med uttrycket i sin helhet, men också att kunna fokusera mer på kunddialog och bygga lojalitet,” säger Rikard Andersson.

Jetshop använder sig av en modern plattformsarkitektur med ett ramverk byggt i React, en grundstomme som är perfekt kopplad mot e-handelsplattformen men samtidigt mycket anpassningsbar i presentationslagret. Detta minskar både Time To Live och den initiala investeringen markant.

Bergans of Norway – praktexemplet för smarta digitala satsningar

Bergans of Norway, som är ett av Norges största varumärken för friluftsliv gjorde inför hösten med hjälp av Jetshop ett ordentligt krafttag i sin digitala strategi, vilket slutade i långt förbättrad lönsamhet. Krafttaget innebar en helt ny uppsättning av B2C på Jetshops SaaS–plattform vilket möjliggjorde en bättre kontakt med deras målgrupper. Christopher Häggström ser mycket positivt på hur den digitala satsningen artade sig, och gör även en poäng av att företag måste välja funktioner som ger frihet för att vara kostnadseffektiva.

”Ett varumärke i år 2020 behöver engagera, vara tillgängligt och samtidigt kunnigt om det digitala rummet. Vår tidigare e-handelslösning fungerade bra, men vi var fast med höga utvecklingskostnader i relation till våra affärsmål och resultat. Vi har en liten IT-avdelning och var tvungna att förlita oss på konsulter, vilket skapade en kostnadsnivå som ej passade. Med Jetshops e-handelsplattform har vi bättre funktionalitet, behöver inte bygga allt själva och kan istället lägga resurser på att exempelvis analysera kunddata. Det gör vår e-handel nu betydligt vassare i mobilen och alla sidor laddar mycket snabbare,” säger Christopher Häggström.

Kombinationen av digitala planeringsmöten, snabba laddningstider och frihet – en gemensam nämnare för lyckade projekt.

Ett flertal av Jetshops andra kunder har under senaste tiden ökat flexibiliteten för sina digitala kanaler, och ökat lönsamheten därefter. I den listan syns bland annat A days March, John Henric, Shepherd of Sweden och Johnells, som alla under utvecklingsfasen har haft en nära dialog med Jetshop via digitala möten och workshops. Gemensamt för dessa företag är en e-handelssatsning där modern plattform och kundens förändrade beteenden och behov ligger i fokus; då utförs bland annat kundunika erbjudanden och bra alternativ för hemleverans.

För mer information, kontakta:
Rikard Andersson, CCO, Jetshop
+ 46 (0)763 – 44 23 33
rikard.andersson@jetshop.se

Taggar

Jetshop är en innovativ teknik-, strategi- och kunskapspartner som brinner för din framgång i alla kanaler. Vi levererar en e-handelsplattform i molnet som ger dig bästa möjliga förutsättningar för framgångsrik omnichannel retaling och cross-border commerce. Jetshop spelar en aktiv roll i att utveckla din affär online för att du ska nå dina mål, vilka de än är.

Mikaela Lennermar

Presskontakt Marketing Manager +46 73 989 46 14