Skovarumärket Scorett utsedd till Årets Omnikanal på Habit Modegalan

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2018 08:02 CET

Kvällens konferencier Kakan Hermansson med Scoretts Fanny Lundberg, Eva-Lena Svensson och Ulrika Freidestam

Under torsdagskvällen, på Habit Modegalans prisutdelning i Stockholm, blev skovarumärket Scorett utsedda till Årets Omnikanal. Det vill säga den handlare som enligt juryn lyckats skapa mervärde genom att sudda ut gränserna mellan fysisk butik och e-handel, för både konsument och bolaget. Finalister var också sportkedjan Stadium och modevarumärket Joy.

Under torsdagskvällen anordnades tolfte upplagan av Habit Modegalan på Operaterassen i Stockholm. Utöver mat, dryck och underhållning hölls prisutdelning i tolv kategorier, där man belyste extraordinära insatser under året, utförda av allt från designer och leverantörer till butiker. Priset för Årets Omnikanal – den handlare som lyckats skapa en enhetlig kundupplevelse oberoende av köpkanal – togs hem av Varbergbaserade skovarumärket Scorett.

Vinnaren Scorett tillfredsställde juryn på alla punkter

Enligt Habits hemsida tilldelas priset för Årets Omnikanal en svensk aktör inom mode, skor och/eller accessoarer, som utöver fysisk handel har upprätthållit onlineförsäljning under minst två år och som har lämnat minst en årsredovisning.

Juryn tittade bland annat på hur väl handlaren integrerade de fysiska och digitala kanalerna, om kundupplevelsen är anpassad för olika plattformar, webbshopens utförande gällande navigering och översikt, samt ekonomisk bärighet för handlaren. Punkter som alltså Scorett bedömdes hantera med bravur.

Samma plattformsleverantör bakom två av tre finalister

Utöver Scoretts eget e-handelsteam står också bland andra plattformsleverantören Jetshop bakom skovarumärkets webbshop. Jetshops kommersiella chef, Rikard Andersson, var på plats på Operaterassen under torsdags festligheter:

Jättekul när arbete som man varit en stor del av får den här typen av erkännande, och vi är idag så klart extra stolta över att vara en viktig komponent i Scoretts e-handel. Vårt primära mål, när vi tillsammans med vår uppdragsgivare tar fram en e-handel, är alltid att de ska leverera en bra köpupplevelse till sina konsumenter. För att lyckas med det behöver vi ha en plattform som har bra stöd för omnikanals-funktionlitet. Det ger mervärde och synergier för både konsument och handlare.

Bland finalisterna fanns också sportkedjan Stadium och modevarumärket Joy. De senare har, likt vinnaren i kategorin, också sin e-handel på plattformen Jetshop Commerce.

Det är smickrande. Vi arbetar aktivt med att hjälpa våra kunder att uppnå sömlös omnikanals-handel, och har sett på siffrorna att vi gör det bra. Att knipa två av tre finalplatser och dessutom vinsten är fina kvitton på att vi kan det här. Men vi är inte nöjda för det — vi kommer fortsätta att utveckla de här bitarna i vår plattform, säger Rikard Andersson.

Juryns motivering:

Där kunden är — där är också årets vinnare: På shoppingrundans A-läge, via den användarvänliga webbshopen och genom snabba köpklicksfrestelser på Instagram och Facebook. Varje kanal fyller sitt syfte men sömlösheten är lika smidig som exemplarisk. Här är kunden kung, service honnörsord och kanalval en ickefråga.

Jetshop är en innovativ teknik-, strategi- och kunskapspartner som brinner för din framgång i alla kanaler. Vi levererar en e-handelsplattform i molnet som ger dig bästa möjliga förutsättningar för framgångsrik omnichannel retaling och cross-border commerce. Jetshop spelar en aktiv roll i att utveckla din affär online för att du ska nå dina mål, vilka de än är. Hos oss blir och förblir du ONE STEP AHEAD.