Visionsbild

Folksam utvecklar Pegasus 6 i samarbete med JLL

Folksams anrika fastighet Pegasus 6 på Slottsbacken kommer att totalrenoveras och ges nytt liv i samband med att kungliga Myntkabinettet flyttar ut i slutet av 2019. I samarbete med JLL utvecklar Folksam nu fastigheten till en toppmodern kontorsprodukt i historisk förpackning.

Byggnaden som ursprungligen uppfördes 1684 har genomgått en rad renoveringar under 1900-talet. Senast 1994 gjordes omfattande arbeten när lokalerna anpassades för Myntkabinettets verksamhet. När de nu lämnar sina lokaler tar Folksam ett helhetsgrepp som innefattar allt från tekniska installationer till utformning av innergårdar.

Klassiska Pegasus kommer att uppgraderas till modern standard och kvalitet med bibehållna historiska detaljer. De tekniska förutsättningarna är förvånansvärt bra i byggnaden och takhöjd, ljusinsläpp och effektivitet är i linje med nyproducerade kontorslokaler. Men Pegasus har även den historiska inramningen, det fantastiska läget vid Slottsbacken och promenadavstånd till såväl Kungsträdgården som Gamla Stans tunnelbanestation”, säger Erik Skalin, Head of Agency på JLL.

Pegasus kan erbjuda en total lokalyta på upp till ca 5 000 kvm i fem plan som lämpar sig väl för en ensam hyresgäst. Entréplanet ger möjlighet till en välkomnande receptionsdel med loungeytor, café eller restaurang och gott om mötesrum för besökare. Kontorsplanen uppåt i byggnaden utgörs av yteffektiva arbetsplatser med rikligt ljusinsläpp och hög nivå på materialval och utformning. De tekniska installationerna kommer att uppgraderas för att uppfylla modern standard och dagens krav på arbetsplatstäthet med bibehållen god luft och klimatkomfort.

Lokalerna kommer att stå färdiga för inflytt under hösten 2020.

För ytterligare information kontakta:

Kontakt: Erik Skalin, Head of Agency, JLL
Email: erik.skalin@eu.jll.com

Kontakt: Mia Salin, Senior Asset Manager, Folksam Fastigheter
Email: mia.salin@folksam.se

Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se

JLL är ett ledande tjänsteföretag med inriktning på fastigheter och investeringar. Vi strävar efter ett visionärt tänkande inom fastighetsområdet som skapar lönsamma möjligheter och fantastiska platser där människor kan förverkliga sina ambitioner. På så sätt bidrar vi till en bättre framtid för våra kunder, våra medarbetare och för samhället där vi verkar. Med verksamhet i över 80 länder, 300 kontor och 86 000 medarbetare, rankas vi bland världens 500 största företag av tidningen Fortune. JLL är det registrerade varumärket för Jones Lang LaSalle Incorporated. För mer information, besök jll.com. I Sverige har vi kontor i Stockholm och Göteborg. För mer information, se www.jllsweden.se.