Jones Lang LaSalle och Swedavia utvecklar tillsammans Arlandas nya kontorssatsning - Sky City Office One

Swedavia släppte för drygt en vecka sedan de långsiktiga planerna för Arlanda. 13 miljarder kronor investeras i ambitionen att öka antalet resenärer från 21 miljoner till 35 miljoner. I takt med att flygtrafiken samt antalet flygförbindelser ökar, är efterfrågan på kontorsytor stor - Sveriges största arbetsplats med ca 17 000 personer kommer de kommande åren att öka till 50 000 personer.

Jones Lang LaSalle har fått i uppdrag att utveckla och hyra ut lokaler för både kontor och handel i Sky City Office One, med en första etapp på 15 000 kvm. Fastigheten, som är en fortsättning av satsningen på Clarion Hotel Arlanda Airport, kommer erbjuda en bred variation av lokalstorlekar för såväl stora som mindre företag. Med direkt anslutning till flygplatsterminaler och Sky City erbjuds också en unik närhet till det som stockholmarna själva nyligen utnämnt till Stockholms bästa resecentrum.

- För tredje året i följd slogs rekord i antal resenärer vid Arlanda. Den positiva utvecklingen som kommer att fortsätta är en följd av att framförallt internationella förbindelser ökar i betydelse, vilket också gör att etableringar vid detta tillväxtområde blir mer och mer attraktivt, säger Karl Wistrand, vice VD Swedavia.

- Det är otroligt spännande att få vara med och tillsammans med Swedavia skriva historia i detta gigantiska utvecklingsprojekt som nu drar igång på Arlanda - säger Magnus Carlsson på Jones Lang LaSalle.

- Vi smygstartade projektet redan under hösten, det var  många bitar som behövde hamna på plats innan Swedavia avslöjade för marknaden om sina framtidsplaner. Projektet rullas nu ut på bred front och kommer vara ett mycket viktigt steg i den framtida utvecklingen av Arlandaområdet, fortsätter Magnus Carlsson.

________________________________________________________________________________

Magnus Carlsson, Associate Director, tel 08-453 50 40

Jones Lang LaSalle erbjuder kvalificerad rådgivning med inriktning på fastighetstjänster. Med 48 000 medarbetare i 1 000 städer i 70 länder tillgodoser vi lokala, regionala och globala fastighetsbehov hos våra kunder. Utifrån våra kunders förväntningar och marknadsförutsättningar tillsätter vi team av experter som med insikt och framåtblick, pålitlig analys och relevant marknadskunskap levererar integrerade tjänster. Vi attraherar och utvecklar de bästa och mest mångfacetterade medarbetarna i vår bransch och utmanar dem att utveckla långsiktiga relationer med kunderna som bygger på kvalitet, samarbete och förtroende.

I Sverige har bolaget kontor i Stockholm och Göteborg och erbjuder kvalificerad rådgivning inom transaktioner, uthyrning, hyresgästrepresentation, detaljhandelsutveckling, analys och värdering. För mer information, se www.joneslanglasalle.se.