Bergrumsgaraget nominerat till Årets Bygge 2017

Nyhet   •   Nov 09, 2016 16:13 CET

Foto: Gustav Kaiser

JMs projekt Bergrumsgaraget i Stockholm har nominerats till Årets Bygge 2017 av tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst.

Bergrumsgaraget öppnade i januari 2016 med 1 022 parkeringsplatser för bilar. Trygghet och säkerhet har varit ledorden i omvandlingen av den tidigare anläggningen och lagret för Vin & Sprit AB.

JM kan nu stolt meddela att Bergrumsgaraget har nominerats till Årets Bygge 2017, som är samhällsbyggnadssektorns tävling i kvalitet, samarbete, ekonomi och form.

Tillsammans med Janark Arkitekter AB har JM anpassat bergrummen med ljus- och färgsättning som omsorgsfullt valts för att skapa trygghet och underlätta orientering. Hela garaget har mobiltäckning och musik spelas centralt i varje bergrum samt vid utgångar.

– Bergrumsgaraget har med sin enorma storlek, 47 000 kvadratmeter fördelat på 15 plan och tillfartstunnlar eller 235000 kubikmeter, och komplexitet ställt stora krav på logistik och samordning. Vi har till exempel haft drygt 50 olika delentreprenörer involverade i projektet som dessutom har samordnats med de pågående husprojekten i området, säger Johan Ax-Riise, projektering och produktionsansvarig.

– Arbetsmiljöarbetet har under hela projektet varit av högsta prioritet. Endast två arbetsplatsolyckor har ägt rum med totalt sex timmars arbetsfrånvaro, att jämföra med drygt 200 000 nedlagda arbetstimmar i projektet. Något vi ej är nöjda med eftersom vi inför projektet hade en nollvision gällande arbetsplatsolyckor, fortsätter Johan.

Bergrumsgaraget har avlastat bostadshusen på Liljeholmskajen från underliggande garage, med risk för inträngande grundvatten. Med anledning avgällande krav på parkeringstal och nämnda risker med inträngande grundvatten har Bergrumsgaraget bidragit till att området har kunnat utökas med cirka 500-600 bostäder i samråd med Stockholm stad.

– Under produktionen har vi återanvänt och återvunnit rivningsmassor som vägkroppsuppbyggnad för lokalgatorna. Vi har även städat ut 4 800 ton rivningsmassor med asbest, vilket räknas som en av de största asbestsaneringarna i norra Europa på senare tid, säger Mikael Åslund, regionchef på JM i Stockholm.

Bergrumsgaraget vann Stockholm Byggmästareförenings ROT-pris 2016.

Fakta om Årets Bygge

Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda tävling. Den är ett samarbete mellan tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst. Tävlingen lyfter fram exempel på det bästa sektorn presterar i kvalitet, samarbete, ekonomi och form. Varje år nomineras totalt 20 projekt. Vinnaren utses av en expertjury och koras på Årets Bygge-galan den 27 mars 2017.

Fakta om Bergrumsgaraget

Plats: Liljeholmskajen, Stockholm Värde: 330 miljoner kronor