JM samarbetar med gymnasiesärskola i nytt projekt kring social hänsyn

Nyhet   •   Maj 26, 2016 14:03 CEST

Från vänster Martin Svahn (JM), Ulf Kamne (Byggnadsnämndens ordförande), Jahja Zeqiraj (Fastighetsnämndens ordförande), Jan Carlsson (rektor Stora Holm) och David Kjearbeck (elev på programmet för Fastighet, anläggning och byggnation).

JM har valt att inleda ett samarbete kring social hänsyn, tillsammans med gymnasiesärskolan i Göteborg, i projektet Svarte Mosse utanför Göteborg.

Svarte Mosse är ett blivande småhusområde vid Länsmansgården, med 32 radhus och friliggande villor, som inom kort kommer att byggstartas. JM har valt att göra ett projekt kring social hänsyn i just detta byggprojekt och har därför inlett ett samarbete med gymnasiesärskolan i Stora Holm. Gymnasiesärskolan har en fyraårig utbildning inom fastighet, bygg och anläggning. Projektet kommer att omfatta besök på arbetsplatsen, framtagande av snickerier till områdets lekplats samt blomsterarrangemang vid inflyttningar och till lekplatsen. Syftet är att eleverna får insyn i byggnation och en praktisk anknytning till de teoretiska momenten i utbildningen. Deras snickerier och blomsterodlingar kommer till användning i ett riktigt projekt som kommer skapa stolthet och glädje. Vi kommer att arbeta med 10 elever som följer projektet i vart fallinitialt fram till sommaren 2017.

För JM är hållbarhet både ett ansvarstagande samt en viktig del av vårt arbete. Vi eftersträvar att skapa långsiktiga värden och att bidra till en hållbar utveckling i samhället.

Första spadtaget för Svarte Mosse togs den 25 maj.