Joakim Wendel hos JM blev årets bygglärling

Nyhet   •   Okt 03, 2016 13:29 CEST

Murarlärling Joakim Wendel på JMs region Syd har tilldelats stipendiet Årets bygglärling 2016. Foto: Fredrik Jönsson

Murarlärling Joakim Wendel på JMs region Syd har tilldelats stipendiet Årets bygglärling 2016, från Malmö-Lunds Byggmästareförening i samarbete med Sveriges Byggindustrier.

- Det var en total överraskning att få nomineringen och utmärkelsen, säger Joakim Wendel, som är murare på projekt Sockertorget i Lund. Jag har varit på JM i lite mer än ett år och trivs mycket bra. Att just jag blev årets bygglärling beror nog på att jag alltid vill utvecklas och göra bättre. När du börjar som lärling gäller det att spetsa öronen och lyssna på dina kollegor, speciellt som murare då vi jobbar i team.

Joakim framhåller att det är viktigt att respektera sina kollegor men som lärling ska man inte vara rädd för att visa framfötterna med sina färska idéer.

- Ibland kan det få dig att växa och även gruppen då vi ständigt jobbar efter att förbättra och strukturera vår vardag. Målet är att ha den bästa arbetsmiljön, leva upp till toppkvalité och ständigt söka nya utmaningar. Denna gång räckte det till stipendium och det vill jag tacka min handledare Emil Persson, mina lagkamrater och även mina lärare på Vipan i Lund, för.

Priset delades ut den 7 september och omfattar diplom samt en studieresa till Barcelona.

Stipendiet har delats ut i 44 år för att uppmuntra lärlingar att nyttja sin lärlingstid på bästa sätt. Varje år blir fyra eller fem lärlingar utsedda och ivägskickade på en stipendieresa. Utöver visad yrkesskicklighet tas även hänsyn till punktlighet, ordningssinne, gott kamratskap samt allmänt positivt intresse för utbildningen. Stipendiaterna utses av Byggmästareföreningens styrelse.