Arkitektonisk enkelhet ger profil åt gammal industrimark

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2003 00:00 CEST

Genom ett samarbete mellan JM och Stockholm Stad, får gammal industrimark nytt liv när de första flerbostadshusen i Stockholmsstadsdelen Solhem står inflyttningsklara. Solhem präglas av 50-talets arkitektoniska enkelhet och är ett exempel på JMs satsning att utveckla en basprodukt för att öka utbudet för olika målgrupper.

Etapp 1 i Stockholmsstadsdelen Solhems nya flerbostadsområde i Spånga, är snart inflyttningsklart. Gatu- och Fastighetskontorets och JMs arbete startade 1995 med syfte att skapa nya bostäder nära Stockholm city. Solhem förvandlar delar av Lunda industriområde till bostadskvarter med cirka 300 lägenheter, varav flera anpassade för gruppboende och handikappade.

Solhem präglas av en arkitektonisk enkelhet. En återgång till 50-talets influenser av sparsamhet och funktionalismens omsorg om mått och form med uträtade huskroppar, raka linjer, mindre fönster samt yt- och kostnadseffektiva lösningar.

– Solhem innehåller rejäla bostäder där vi arbetat med att förfina enkelheten och utvecklat en basprodukt. Kvarteret ökar JMs variation av bostäder och medför ett bredare register för olika målgrupper, säger Catherina Fored, projektledare, JM Bostad.

Solhem gör att stadsdelens variation av boendeformer ökar och integreras med befintlig industriverksamhet samtidigt som områdets infrastruktur förstärks med nya gator, förskola och skola. Omsorg har även lagts ner på riklig vegetation och grönska.

Spånga med Spånga Centrum och Bromsten är ett stadsutvecklingsområde och genomgår en större förvandling. Solhem är en del av detta och ska integreras med och förstärka Spånga Centrum.

Ytterligare information lämnas av
Catherina Fored, projektledare, JM AB, telefon 08-782 88 40, mobil 070-285 88 44 alternativt Caroline Burén, kommunikationsdirektör, JM AB, telefon 08-782 87 83, mobil 070-582 87 83.

Stockholm 2003-05-13
JM AB