Delårsrapport januari – juni 2007

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2007 14:25 CEST

Delårsrapport januari – juni 2007

Hög lönsamhet och stabil försäljning består

- Intäkterna ökade med 7 procent till 6 209 mkr (5 809) och antal sålda bostäder uppgick till 2 020 (2 060)
- Resultatet före skatt förbättrades kraftigt till 1 023 mkr (819) och första halvårets resultat efter skatt ökade till 738 mkr (675). Rörelsemarginalen ökade till 16,6 procent (14,5)
- Fastighetsförsäljningar om 551 mkr (805) gav ett resultat om 106 mkr (121)
- Räntabiliteten på eget kapital för de senaste tolv månaderna ökade till 47 procent (46). Resultatet per aktie för första halvåret ökade till 8,00 kronor (6,80)
- Koncernens kassaflöde inklusive försäljningar av fastigheter uppgick till
521 mkr (704)

För fullständig delårsrapport se bifogad pdf.

Johan Skoglund, VD och koncernchef JM, tel/mobil: 08-782 89 39
Claes Magnus Åkesson, Ekonomi- och finansdirektör JM, tel/mobil: 08-782 89 71
Tomas Eriksson, Pressansvarig JM, tel/mobil: 08-782 86 61

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. JM omsätter ca 12 miljarder kr och har ca 2400 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på den Nordiska Börsens lista, segmentet Large Cap.