Delårsrapport januari - mars 2009

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 15:06 CEST

Fortsatt avvaktande efterfrågan men förbättrad försäljning

- Intäkterna minskade med 33 procent till 2 119 mkr (3 166) och antal sålda bostäder uppgick till 564 (620)
- Resultatet före skatt minskade till 66 mkr (457) och första kvartalets resultat efter skatt minskade till 47 mkr (328). Rörelsemarginalen minskade till 4,5 procent (14,4)
- Fastighetsförsäljningar om 73 mkr (3) gav ett resultat om 13 mkr (3)
- Räntabiliteten på eget kapital för de senaste tolv månaderna uppgick till 14,2 procent (39,9). Resultatet per aktie under första kvartalet uppgick till 0,60 kronor (3,70)
- Koncernens kassaflöde inklusive nettoinvestering i fastigheter uppgick till -464 mkr (-235).

Johan Skoglund, VD och koncernchef, 08 - 782 89 39
Claes Magnus Åkesson, Ekonomi- och finansdirektör, 08 - 782 89 71
Tomas Eriksson, Pressansvarig 08 - 782 86 61

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter ca 11 miljarder kr och har ca 2100 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på den Nordiska Börsens lista, segmentet Large Cap.