DHL flyttar till JMs fastighet Norra Brunnsviken i Solna

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2003 15:01 CEST

JM AB har tecknat ett hyresavtal med transport- och logistikföretaget DHL om en förhyrning i fastigheten Norra Brunnsviken. Förhyrningen omfattar ett femårigt avtal med ett hyresvärde om ca 90 mkr. Avtalet omfattar ca 2/3 delar av huset, eller motsvarande ca 7 400 kvm. Inflyttningen är beräknad till första kvartalet 2004.

- Norra Brunnsviken blir namnet på vårt nordiska kontor som speglar det nya DHL, det ledande logistikföretaget i Norden med ett brett produktutbud, hög service och unik kompetens inom miljö. Vi ser fram emot att flytta till ljusa ytor som möjliggör naturliga möten mellan medarbetare i en inspirerande och hållbar miljö, säger Bill A. Blomquist, koncernchef DHL Express Nordic.

Det nya DHL, som bildades genom sammanslagningen av DHL, Danzas och Deutche Post Euro Express, har gjort en noggrann analys av fastighetsmarknaden för att hitta den rätta platsen att etablera sitt nya Nordenkontor. Av 42 ursprungliga kandidater var Norra Brunnsviken det objekt som bäst svarade mot DHLs kravspecifikation.

- Vi är mycket glada över att DHL i sin omfattande och noggranna sökning efter ett nytt Nordenkontor har valt vårt projekt Norra Brunnsviken, säger Per Johansson, chef Projektutveckling på JM Kommersiellt. Det strategiska läget i norrförort med goda kommunikationer samt möjligheten att skapa ett eget "DHL-hus" var de starkaste argumenten till vår fördel.

Norra Brunnsviken ligger invid E18 mellan Järva krog och Bergshamra i Solna. Byggnaden består av fem våningsplan och omfattar totalt ca 12 000 kvm. Den norra fasaden ligger ut mot E18 med möjlighet att exponera hyresgästernas varumärken mot de ca 55 000 bilar som passerar varje dygn. Södersidan, med entréer och besöksparkering ligger vänd mot Brunnsvikens vatten och Nationalstadsparken.

Per Johansson, chef Projektutveckling, JM Kommersiellt, telefon 08-782 89 21, mobil 070-582 89 21 alternativt Sten Hamberg, affärsenhetschef, JM Kommersiellt, telefon 08-782 88 52, mobil 070-582 88 52.

Högupplöst bild finns under Pressmeddelanden på www.jm.se

Koncernstab Kommunikation

JM är ett publikt bolag och noterat på Stockholmsbörsen. Antalet anställda i Sverige, Norge, Danmark och Belgien är cirka 2 700 och omsättningen år 2002 uppgick till cirka 9 miljarder kronor. Bolaget är Sveriges ledande bostadsutvecklare och verksamheten bedrivs med fokus på projektutveckling av såväl bostäder som kommersiella lokaler i centrala lägen i expansiva orter. En bred satsning på kvalitets- och miljöfrågor kännetecknar verksamheten.