JM AB - Delårsrapport januari – september 2005

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2005 14:34 CEST

Fortsatt stark försäljning och ökad lönsamhet

- Nettoomsättningen ökade med 17 procent till 7 011 mkr (5 970) och antal sålda bostäder uppgick till 2 958 (3 349)
- Resultatet efter finansiella poster förbättrades till 627 mkr (425) och periodens resultat efter skatt ökade till 544 mkr (303). Rörelsemarginalen ökade till 10,0 procent (8,8)
- Fastighetsförsäljningar om 539 mkr (722) gav ett resultat om 100 mkr (96)
- Räntabiliteten på eget kapital ökade till 22,6 procent. Resultatet per aktie för niomånadersperioden ökade till 20,20 kronor (10,80)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten under de första nio månaderna uppgick till 1 471 mkr (1 164)
- Koncernens kapitalbehov är föremål för översyn. Överskott av eget kapital bedöms preliminärt uppgå till 800-1 000 mkr

För hela rapporten se bifogad PDF.

För ytterligare information hänvisas till:
Johan Skoglund, VD och koncernchef, 08 - 782 89 39
Claes Magnus Åkesson, Ekonomi- och finansdirektör, 08 - 782 89 71

Kommande informationstillfällen:
28 april 2005, Delårsrapport perioden januari - mars 2005
28 april 2005, Bolagsstämma

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter ca 8,5 miljarder kr och har ca 2200 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på Stockholmsbörsens A-lista.