JM säljer sin andel i Småa AB

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2017 07:06 CET

JM har tecknat avtal med Alm Equity AB om försäljning av JMs samtliga aktier i Småa AB, vilket utgör 35,7 % av aktierna och rösterna i bolaget. Köpeskillingen för aktierna uppgår till 310 Mkr och för att affären ska fullföljas krävs att en betydande andel av övriga aktieägare i Småa AB säljer sina andelar.

Tillträde och betalning är beräknat till det första halvåret 2017. Förutsatt att affären fullföljs kommer den att medföra ett positivt resultat om 275 Mkr som kommer att redovisas som en finansiellt intäkt. JM har genomsnittligt under senaste två åren redovisat finansiella intäkter om 9 mkr från sitt ägande i Småa.

– Det är glädjande att vi träffat avtal med Alm Equity som har goda förutsättningar att bli en långsiktigt bra ägare av Småa. JM har sedan 1994 ägt aktier i bolaget och har tillsammans med övriga ägare framgångsrikt utvecklat bolaget till att idag vara en självständig samhällsutvecklare av kvalitativa bostäder, säger Johan Skoglund, VD på JM.

För ytterligare information kontakta: Pär Vennerström, affärsenhetschef JM Bostad Stockholm, 08-782 89 12Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef, 08-782 14 29

Denna information är sådan som JM AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämna­des, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2017-02-08 kl. 07:00 CET.

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 15 miljarder kronor och har cirka 2 400 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.