JM startar bostadsprojekt i Sverige

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2009 11:37 CEST

Under andra kvartalet 2009 har efterfrågan på JMs bostäder fortsatt förbättrats inom den svenska verksamheten. Under kvartalet har tillräckligt bokningsläge uppnåtts för att starta 15 projekt i Sverige, i form av bostads- och äganderätter, om cirka 650 bostäder.

I dessa projekt har 301 bostäder i dessa projekt startats med upphandlad finansiering. Den positiva kassaflödeseffekten inleds dock först i tredje kvartalet.

Produktionsstarter planeras också i mitten av tredje kvartalet om cirka 150 bostäder med finansiering säkerställd. För återstående cirka 200 bostäder pågår fortsatt förhandling med aktuella finansieringsinstitut eller offertförfrågan.

Följande bostads- och äganderättsprojekt i Sverige har startats i andra kvartalet: Lindhagens backe, Stockholm (72); Skogshusen, Täby (48); Kompassen, Lomma (60); Tornet, Uppsala (51); Stångby, Lund (34); Bron, Halmstad (20); Östra Torn, Lund (16). Totalt: 301.

Utöver ovanstående projekt har 70 bostäder i hyresrättsprojekt åt Stockholms Kooperativa Bostadsförening (SKB) startats i Solna, Stockholm, under andra kvartalet.

- Det är mycket glädjande att vi ser ut att säkra projektfinansieringen för de produktionsstarter som vi har planerat kring halvårsskiftet. Fortsatt hårt arbete krävs dock inför kommande kvartal där finansieringsläget bedöms som fortsatt trögt, säger VD Johan Skoglund.

Claes Magnus Åkesson, Ekonomi och Finansdirektör: 08-782 89 71
Tomas Eriksson, Pressansvarig, 08-782 86 61

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter ca 11 miljarder kr och har ca 2100 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på den Nordiska Börsens lista, segmentet Mid Cap.