JM tecknar nyttjanderättsavtal för kontorsfastighet i Bryssel

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2006 16:16 CET

JMs dotterbolag i Belgien tecknar ett 99-årigt nyttjanderättsavtal med en irländsk investerare avseende en kontorsfastighet i Bryssel. Avtalet omfattar 11 000 m2 förstklassig kontorsyta på Rue de la Science i Leopold-kvarteren (EU distriktet).

Under 2003 och 2004 genomgick byggnaden en omfattande renovering och ombyggnation.

Uppgörelsen innebär att en förskottsbetalning erhålls under mars 2006 om cirka 295 mkr.

Affären redovisas som en fastighetsförsäljning och resultatet, som uppgår till 18 mkr, kommer att redovisas under första kvartalet 2006.

- Kontorsmarknaden i Bryssel präglas av hård konkurrens och avtalet är en bekräftelse på att vi lyckats väl i vår förädling av fastigheten, säger Göran Sjöborg, VD för JM’s belgiska dotterbolag.

Göran Sjöborg, VD JM Construction S.A, +32 26 46 11 12
Tomas Eriksson, pressansvarig, 08 - 782 86 61

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter ca 10 miljarder kr och har ca 2300 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på Stockholmsbörsens A-lista.