Ledningsförändring i JM Byggholt

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 11:35 CEST

Thor Olaf Askjer har idag valt att lämna sin tjänst som VD i JM Byggholt AS. Han efterträds under en övergångsperiod av Magnus Berg, affärsutvecklare på JM. Thor Olaf Askjer lämnar samtidigt koncernledningen i JM AB men stannar kvar som vice VD i JM Byggholt tills vidare. Ändringen gäller från och med 1 maj.

- Det är dags för mig att lämna över stafettpinnen till en ny VD som kan ta över och leda JM Byggholt in i nästa steg i utvecklingen mot att bli en integrerad del av JM-koncernen, säger Thor Olaf Askjer, frånträdande VD.

Utvecklingen mot "strukturerad projektering" - d.v.s. en mer industrialiserad process för inköp, projektering, produktion och försäljning - har pågått under en längre tid inom JM-koncernen och lett till positiva effekter i form av ökad effektivitet och högre lönsamhet. Arbetet med en ökad industrialisering har pågått även i Norge under flera år.

- Vi är väldigt nöjda med utvecklingen i Norge under Thor Olaf Askjers ledning, säger Johan Skoglund, VD på JM AB och styrelseordförande i JM Byggholt AS. Därför är det tråkigt att han slutar. Jag önskar Thor Olaf all lycka i framtiden samtidigt som vi siktar framåt; nu ökar vi intensiteten i arbetet med att införa ett strukturerat arbetssätt även i JM Byggholt!

Thor Olaf Askjer har jobbat i mer än 20 år inom JM Byggholt, varav de senaste sex åren som VD. Han har sedan 2004 varit medlem i koncernledningen i JM AB.

Magnus Berg har mer än 30 års erfarenhet från JM-koncernen. Han har bland annat under en period varit regionchef i Oslo.

Magnus Berg, tillträdande VD, JM Byggholt AS, +46 (0) 18 66 03 69
Tomas Eriksson, Pressansvarig JM, 08-782 86 61

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter ca 12 miljarder kr och har ca 2 000 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på den Nordiska Börsens lista, segmentet Large Cap.

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.