Ledningsförändring i JM Byggholt

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 11:35 CEST

Thor Olaf Askjer har idag valt att lämna sin tjänst som VD i JM Byggholt AS. Han efterträds under en övergångsperiod av Magnus Berg, affärsutvecklare på JM. Thor Olaf Askjer lämnar samtidigt koncernledningen i JM AB men stannar kvar som vice VD i JM Byggholt tills vidare. Ändringen gäller från och med 1 maj.

- Det är dags för mig att lämna över stafettpinnen till en ny VD som kan ta över och leda JM Byggholt in i nästa steg i utvecklingen mot att bli en integrerad del av JM-koncernen, säger Thor Olaf Askjer, frånträdande VD.

Utvecklingen mot "strukturerad projektering" - d.v.s. en mer industrialiserad process för inköp, projektering, produktion och försäljning - har pågått under en längre tid inom JM-koncernen och lett till positiva effekter i form av ökad effektivitet och högre lönsamhet. Arbetet med en ökad industrialisering har pågått även i Norge under flera år.

- Vi är väldigt nöjda med utvecklingen i Norge under Thor Olaf Askjers ledning, säger Johan Skoglund, VD på JM AB och styrelseordförande i JM Byggholt AS. Därför är det tråkigt att han slutar. Jag önskar Thor Olaf all lycka i framtiden samtidigt som vi siktar framåt; nu ökar vi intensiteten i arbetet med att införa ett strukturerat arbetssätt även i JM Byggholt!

Thor Olaf Askjer har jobbat i mer än 20 år inom JM Byggholt, varav de senaste sex åren som VD. Han har sedan 2004 varit medlem i koncernledningen i JM AB.

Magnus Berg har mer än 30 års erfarenhet från JM-koncernen. Han har bland annat under en period varit regionchef i Oslo.

Magnus Berg, tillträdande VD, JM Byggholt AS, +46 (0) 18 66 03 69
Tomas Eriksson, Pressansvarig JM, 08-782 86 61

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter ca 12 miljarder kr och har ca 2 000 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på den Nordiska Börsens lista, segmentet Large Cap.