Omvandlingen av Essinge udde in i sitt slutskede

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 10:22 CEST

Essinge udde har på kort tid seglat upp som en av Stockholms mest attraktiva stadsdelar. Nu går förvandlingen av området in i sitt slutskede. JM sätter den här veckan spaden i jorden för den sista sjönära etappen – Essinge Kaj. Byggnationen beräknas vara avslutad i början av 2007. 41 av de totalt 53 lägenheterna är redan bokade.

Intresset för Essinge udde har varit stort och samtliga färdigställda lägenheter är sålda.

- Det stora intresset beror framför allt på ett ovanligt bra läge, säger Pär Vennerström, projektledare på JM. Här kan man höra vågskvalpet men har ändå innerstan runt knuten.

Det är arkitekten Pietro Raffone på Arkitekturkompaniet som ritat de två sjuvåningshusen i nyfunkisstil. Lägenheterna består av två till fem rum och kök. Gemensamt för samtliga lägenheter är kontakten med vattnet men också stora utrymmen för umgänge, bl a genom öppna planlösningar mellan kök och vardagsrum.

Alla lägenheter har balkong eller uteplats. I föreningen kommer att finnas gemensam bastu och gästlägenhet.

Pär Vennerström, projektledare JM, 08-782 89 12
Tomas Eriksson, pressansvarig JM, 08-782 86 61

För högupplösta bilder se www.jm.se, klicka på ”Presscenter” och ”Mediaservice”.

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter ca 8,5 miljarder kr och har ca 2200 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på Stockholmsbörsens A-lista.