Valberedning för JM AB inför Årsstämman 2017

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2016 10:56 CEST

Årsstämman i JM AB beslutade den 21 april 2016, att ledamöterna i valberedningen inför årsstämman 2017 ska utses per den 31 juli 2016 av de fyra till röstetalet största aktieägarna/ägargrupperna i bolaget, som önskar ingå i valberedningen. Styrelsens ordförande ska vara valberedningens femte ledamot.

Ovan angivna aktieägare representerar tillsammans drygt 27 procent av aktierna och rösterna i bolaget och de har utsett följande ledamöter:

• Swedbank Robur Fonder: Åsa Nisell
  • Nordea Funds: Jan Särlvik
  • Länsförsäkringar Fondförvaltning AB: Eva Gottfridsdotter-Nilsson
  • OBOS BBL: Roar Engeland
  • Lars Lundquist, styrelseordförande i JM AB

Valberedningen ska bereda och till årsstämman lämna förslag till:

• ordförande på stämman
  • antalet styrelseledamöter
  • styrelseordförande och övriga ledamöter i bolagets styrelse
  • arvoden, med uppdelning mellan ordförande och ledamöter i styrelsen samt ersättning för utskottsarbete
  • revisorer och deras arvoden samt,
  • i förekommande fall, ändring av instruktionen för valberedningen.

Valberedningen ska i övrigt fullgöra de uppgifter som anges i den vid var tid gällande ”Svensk kod för bolagsstyrning”, vilken utges av Kollegiet för svensk bolagsstyrning.

Årsstämman i JM AB kommer att hållas torsdagen den 27 april 2017 på bolagets huvudkontor i Solna.

Aktieägare som önskar lämna förslag till JMs valberedning kan göra det via e-post till: valberedningen@jm.se eller med brev till adressen: JM AB, Attn: Valberedningen, 169 82 Stockholm, senast den 20 januari 2017.

Åsa Nisell, Valberedningens ordförande, Swedbank Robur, 08-585 924 00
Maria Bäckman, Valberedningens sekreterare, JM AB, 08-782 85 31

Denna information är sådan som JM AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämna­des, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2016-09-16 kl. 09:00 CET.

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 15 miljarder kronor och har cirka 2 300 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap.