Årets Mentor i Jönköpings län utsedda! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande

Jönköpingsbon Björn Thyselius har utsetts till Årets Mentor i kategorin befintliga företag. Till Årets Mentor i kategorin blivande företagare har utsetts hotellchefen Henrik Måhlberg. – Jag agerade annorlunda i min säljroll. Det skapade mer affärer, säger Björn Thyselius adept Carl Elwing. – Han har drivit oss framåt och gett viktig kritik i svåra beslut, säger Henrik Måhlbergs båda adepter Henrik Walter och Henrik Johansson.

"Han kan ifrågasätta på ett bra sätt"

Det är Carl Elwing, som driver Bankerydföretaget Storetec, som har nominerat Årets Mnetor för befintliga företag Björn Thyselius, som har en lång erfarenhet av företagande. - Björn Thyselius har gett mig vidgade vyer och varit ett värdefullt bollplank. Han ger både positiv och negativ kritik och kan ifrågasätta på ett bra sätt. Samtidigt är han en god lyssnare, säger adepten Carl Elwing. Han driver Bankerydföretaget Storetec, som tillverkar, säljer och installerar inredningar till livsmedelsbutiker med frukt- grönt- och brödavdelningar som specialitet med de stora livsmedelskedjorna som kunder. Företaget omsätter över 10 mkr och har sex anställda. - Tillväxten i företaget berodde på att många bitar föll på plats men också att jag agerade annorlunda i min säljroll. Det skapade mer affärer, säger han.

"Han verkar nästan som vår naturliga manager"

Årets mentor i kategorin blivande företagare är Henrik Måhlberg, som är platschef för hotell Savoy i Jönköping. De båda adepterna Henrik Walter & Henrik Johansson, har startat företaget Ignited som ska sälja högkvalitativa eldshower till kunder runt om i Skandinavien.Båda har gått i cirkusskola och har nu arbetat fram en show där koreografi, musik och eldredskap blandas. – Henrik Måhlberg har drivit oss framåt och gett viktig kritik i svåra beslut. Vi har fått en bättre självkänsla och mer struktur och förståelse för hur det faktiskt är att driva företag. Han verkar nästan som vår naturliga manager, säger de båda adepterna.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 6 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:
Johanna Donker, Almi Jönköping, mobil 072-501 74 60

Nils-Olof Fries, NyföretagarCentrum Jönköping, mobil 070 729 59 70

Björn Thyselius, Årets mentor befintliga företag, mobil 070 866 78 77

Henrik Måhlberg, Årets mentor blivande företag, mobil 072 559 89 16

• mentor eget företag
  • mentor
  • mentorskap
  • mentorprogram
  • driva företag
  • företag
  • företagande

• Jönköping

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 200 kommuner. 2014 fick 21000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 9 100 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.