Årets Mentor i Örebro län utsedd! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande.

Arne Andersson har utsetts till Årets Mentor i kategorin Tillväxtföretag. Till Årets Mentor i kategorin Nya företag har utsetts Jenny Helldén. De utsågs vid en ceremoni på Slottet och prisutdelare var bland andra landshövdingen Maria Larsson.– Min mentors förmåga att ställa de rätta frågorna har lett till rätt val i strategiska och ekonomiska frågor, säger Jenny Helldéns adept Lisa Hasselgren. - Jag har blivit säkrare som företagare, säger Arne Anderssons adept Magdalena Seger.

"Han är bra på att lyssna och ge feedback"

Årets mentor i kategorin Tillväxtföretag är Arne Andersson, som verkar som konsult inom HR med företag och företagare som kunder.- Jag har blivit säkrare som företagare och har lärt mig att jobba smartare, tjäna tid och inte behöva stressa, säger adepten Magdalena Seger, som driver trafikskolan Körebro i Örebro som även vänder sig till personer med funktionshinder såsom döva, hörselskadade och med inlärningssvårigheter. Företagets omsättning har ökat och har tre månaders väntetid när andra trafikskolor har brist på kunder. - Min mentor har gett mig mer självförtroende och mer kunskap och han har gjort det på ett mycket roligt och pedagogiskt sätt. Han är bra på att lyssna och ge feedback och delar med sig av sin erfarenhet, säger Magdalena Seger.

"En öppenhet att dela med sig av kunskap och erfarenhet"

Årets mentor i kategorin Nya företag är Jenny Helldén, som driver Örebroföretaget Zilenzio, som utvecklar och tillverkar ljudabsorbenter för arbetsplatser och offentliga miljöer. – Vi har utvecklats strategiskt, lärt oss att se till helheten och att sätta realistiska välgrundade mål på ett sätt som inte hade skett utan vår mentors stöd, säger adepten Lisa Hasselgren, som startat IT-konsultbolaget Grenit i Örebro, ett företag, som samlar konsulter som vill vara egenföretagare och samtidigt vara en del av ett nätverk. - Hennes öppenhet och vilja att dela med sig av kunskap och erfarenhet har varit en stor del i vår utveckling som adepter och företagare. Våra möten har färgats av hennes härliga personlighet och entusiasm, säger Lisa Hasselgren.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 11 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:
Magdalena Götheden, Almi Företagspartner Mälardalen, mobil 073 649 97 26

Arne Andersson, Årets mentor Tillväxtföretag, mobil 070 312 88 50

Mia Carlén, NyföretagarCentrum Örebro, mobil 070 882 63 67

Jenny Helldén, Årets mentor Nya företag, mobil 070 618 97 57

• företagare
  • adept
  • mentor
  • mentor eget företag
  • mentor starta företag
  • driva eget
  • starta eget

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 200 kommuner. 2014 fick 21000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 9 100 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.