Årets Mentor i Västerbottens län utsedd! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande.

Robert Nilsson har utsetts till Årets Mentor i kategorin Tillväxtföretag. Till Årets Mentor i kategorin Nya företag har utsetts Christer Karlsson. De utsågs vid en ceremoni i länsresidenset i Umeå och prisutdelare var bland andra landshövding Magdalena Andersson.– Han har fått mig att känna mig speciell och kompetent, säger Christer Karlsson adept Owen Laws.– Vi har blivit modigare och tar nya steg i vår utveckling, säger Robert Nilssons båda adepter Marina Eliasson och Galatia Årebrand.

"Han utmanar oss ständigt och ger konstruktiv kritik"

Årets mentor i kategorin Tillväxtföretag Robert Nilsson är senior partner i fastighetsbolaget Fondamentor i Umeå. - Han utmanar oss ständigt att ta nya steg i vår tillväxtutveckling. Han ger konstruktiv kritik och kan förmedla och ge insikter i svagheter och styrkor. Han är kompetent och kunnig och inger stort förtroende, säger adepterna Marina Eliasson och Galatia Årebrand, som driver förskolan Pratbubblan Magika i Umeå med den pedagogiska inriktningen språk och kommunikation. Företaget har fått godkänt att starta fler enheter och söker nu tomt eller fastigheter.- Vi har blivit modigare och har motiverats att ta nya steg i vår utveckling, både individuellt och organisatoriskt och avsatt mer tid till just tillväxt, säger adepterna.

"Umeås mest gröna, miljövänliga och citysmarta åkeri"

Årets mentor i kategorin Nya företag är Christer Karlsson. Han driver Umeåföretaget NRA Repro, som är Norrlands ledande producent inom reklam- och mediaproduktion som skyltar, trycksaker och stora bilder. - Min mentor är lugn men samtidigt entusiastiskt och engagerad och har fått mig att känna mig speciell och kompetent. Det viktigaste rådet är att bygga upp personliga relationer och att vara äkta, säger hans adept Owen Laws, har startat ett cykelåkeri i Umeå med målet att vara Umeås mest gröna, miljövänliga och citysmarta åkeri. Han kom till Sverige för 30 år sedan från USA och har ett starkt samhällsengagemang bland annat som kommun- och landstingspolitiker i Jämtland. Sedan två år är han bosatt i Umeå.- Nu kan både privatpersoner, företag och det offentliga föregå med gott exempel och göra en konkret insats för miljön, säger han.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 11 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:

Marielle Lindberg, Almi Nord, mobil 070 371 71 03

Robert Nilsson, Årets mentor Tillväxtföretag, mobil 070 710 75 00

Bo Nordström, NyföretagarCentrum Umeå , mobil 070-517 50 33

Christer Karlsson, Årets mentor Nya företag, mobil 070 577 32 54

• mentorskap
  • ideellt mentorskap
  • mentor starta företag
  • mentor eget företag
  • mentor nya företag
  • starta eget
  • entreprenörskap
  • entreprenör
  • nyföretagare
  • adept

• Västerbotten

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 200 kommuner. 2014 fick 21000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 9 100 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.